L1nkMedlem sedan jan. 200232 inlägg Tänkte dra upp två små korta frågisar :)
-
Jag skulle vilja jämföra en datum post i min dbase med dagens datum. Om den är äldre en en dag ska den göra si repektive om den är yngre ska den göra så ...
-
Då man ska jämföra datum är det ett måste att fältet i databasen är formaterad som datum .. eller kan det lika gärna vara text?
Tack på förhand
MvH / Linus
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg days = datediff("d",cdate(rs("dateColumn")),date)
if days > 0 then
'värdet i databasen är äldre än dagens datum
elseif days = 0 then
'dagens datum
else
'framtid
end if
Det går att jämföra om det ligger som text i databasen. Nackdelen med att använda text är dels att du inte får någon kontroll av att du matar in giltiga datum och dels att du inte direkt kan använda de funktioner som finns för datum. Jag ser ingen fördel med att lagra datum som text.
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg 1.)
If rs("datum") >= date() then
'gör något
else
'gör något annat
end if
Skulle jag ha provat med
2.)
Det vet jag inte, men varför skulle det inte vara datumformat? Jag tror att det underlättar att ha datumformat i alla fall!
MVH Jesper
L1nkMedlem sedan jan. 200232 inlägg Anledningen till att jag fick lägga det som text i databasen berodde på att jag inte fick till det som jag ville ...
Vill nämligen ha det formaterat som ... månad/dag/ timme/minut PM/AM..
Ops .. detta kanske gör det svårt att jämföra datumen .. då mitt datum är formaterat 4/28 8:23:43 PM
Eller funkar det fortfarande med det scriptet du skrev LarsG?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Jo, det borde gå.
Jag tycker ändå att du skall lagra det med typen date. Formattereingen kan göra i samband med att du presenterar data. Det finns inbyggad funktioner i VB-script (FormatDatetime t.ex.) för det.
L1nkMedlem sedan jan. 200232 inlägg k.. då e det bara å hålla tummarna å tacka för hjälpen :)