Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Försöker att lägga till ett inlägg/fråga med "case insert" via ett formulär med:
response.write "<form method=""post"" action=""http://www.sidan.nu/experter_view.asp?Id="&U_Id&"&u_action=insert"">"
'Mycket kod............
select case u_action
case "insert"
sql = "insert into Inlagg (Id,Datum,Rubrik,Fraga,Svar)"
sql = sql & " values( '" & Id & "' ,'" & Datum & "' ,'" & Rubrik & "' , '" & Fraga & "' , '" & Svar & "' )"
case "display"
sql="select * from inlagg where log = "&u_log
case else
sql="select * from inlagg where Id = "& U_Id &" order by datum desc "
end select
accessdb="databas/experter"
cn="driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};"
cn=cn & "dbq=" & server.mappath(accessdb)
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs.Open sql, cn [b]'line 88[/b]
if u_action <> "insert" then
if rs.eof then
response.redirect script_name &"?Id="& Kategori
end if
end if
'mer kod................
Ger detta trista meddelande.........
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e07'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Data type mismatch in criteria expression.
/experter_view.asp, line 88
Kan det vara fel datatyp (tal/text) någon stans eller är det ngt annat?
MVH Jesper T
EkströmMedlem sedan feb. 20022 594 inlägg " & Id & "
Prova alltså utan ' runt "& id &" i SQL-satsen
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Det ger:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in INSERT INTO statement.
/experter_view.asp, line 88
:(
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Vad är det för datatyper på fälten i tabellen?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Datum låter som date och id som numeriskt och Access låter som ..
sql = "insert into Inlagg (Id,Datum,Rubrik,Fraga,Svar)"
sql = sql & " values( " & Id & " ,#" & Datum & "# ,'" & Rubrik & "' , '" & Fraga & "' , '" & Svar & "' )"
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Det ser ut så här:
Rubrik = text
Id = tal
Datum = datum/tid
Fraga = Pm
Svar = Pm
Jag tog bort datum helt nu i inserten och la in "nu()" som standardvärde i databasen, med jag får samma fel som första gången. Id är tal, men tar jag bort enkelfnuttarna så får jag det andra felmeddelandet. ([Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in INSERT INTO statement. )
MVH Jesper T
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Lägg in en utskrift av sql-satsen
response.write sql
så går det lättare att felsöka
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Vad är ID för värde? Är det inte en räknare?
I så fall ska du utelämna den ur inserten.
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Nej, det är inte en räknare det är en speciell kategori.
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg LarsG, måste det inte vara "case insert", för att det skall gå? Det blir inget när jag skriver det i "case view", och det är ju under inserten jag får felmeddelandet. Jag fattar inte var jag skall skriva ut "sql" för att variabeln skall skrivas ut.
MVH Jesper
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Precis ovanför rs.Open sql, cn .
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Då står det:
insert into Inlagg (Id,Rubrik,Fraga,Svar) values( '' , 'text...' , 'text...' , '' )
Alltså inget framför första och sista kommat.
MVH Jesper
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Oj, jag hade visst glömt att ge variablarna något värde... Det verkar funka nu!
Tack!
MVH Jesper