webForumDet fria alternativet

Datumformat i bara mm-dd

10 svar · 373 visningar · startad av Hulth

HulthMedlem sedan juni 2001272 inlägg

Jag tänkte skriva in massa texter i en databas och varje dag ska en ny text visas.

om man har ett fält i databasen där månaden och dagen finns i formatet mm-dd och sen så när man hämtar en post kör man någon i stil med

visa = "SELECT * FROM texter WHERE datum = " & mm_dd
RecSet.Open visa, Conn, AdOpenDynamic

min fråga är: om jag har datumet i formatet åååå-mm-dd från början hur blir jag av med åååå-?

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Du har alltså en char-kolumn i databasen?

Står det 04-22 eller 4-22?

jag har inte skapat databasen ännu för jag vill veta så det fungerar först men sedan kommer det att stå i:
04-22

mm_dd = right("0" & month(date()),2) & "-" & right("0" & day(date()),2) 
query = "select * FROM texter WHERE datum = '" & mm_dd & "'"

lägger den till en nolla i början? är det samma kod om datumet är 12-30 då? för den måste fungera helt och hållet alla dagar om året

Jo, om månad eller dag är mindre än 10 så lägger man till en inledande nolla. Tanken är att det skall fungera för alla dagar

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

Hallå där Lars!

Det kan väl endå inte vara att rekomendera att skapa en datumtabell av typen char!?

Det kan ju passa i *just denna sql-frågan* men vaddå... man får ju inte vara dum-slö!

Det måste ärligt talat vara bättre och skapa en tabell av typen datum, tilldela den ett värde med now() och sen fråga med månad och datum. Eller??

han rekomenderade väl inget? han bara frågade om jag hade en char-kolunn.

jag manuellt skriva in alla poster i databasen för det går snabbare än att göra det via en asp-sida.

kolunenn heter datum och är av typen text (50 bokstäver).

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

Suck... Alltså, att skriva ett svar är väl endå en rekomendation!? Att rekomendera ett svar på en dålig lösning är väl tvecksamt om det är tacksamt.

I ditt senate inlägg här måste jag upplysa om att denna tråden rör asp... Om du väljer att ha en datum-kolum för fem tecken till ett textfält med plats för 50 tecken så är det ärligt talat upp till dig...

Dessutom skriver du in alla posterna för hand. Nåja...

---
Hur som helst, du måste ju vara lite självkritisk. Hur fasen ska du annars bli bättre!?

Att ha ett textfält för 50 tecken för datum som heter 'datum' kan knappast ses som en optimal lösning.

Även om du verkligen VILL det så är det inte så... Beklagar!

PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg

he, he .... om vi skulle resonera så skulle vi inte ha något annat att göra än att "koda om frågans applikation" för många av "nybörjarna" sitter och kodar en "straight forward"-kodning och löser problemen efterhand som de uppkommer UTAN någon planering innan själva bygget börjar.

Det man kan göra är att tipsa om alternativa sätt som att ändra en fälttyp men oxå ge lösningen för vald fälttyp om det går. Förhoppningsvis har den som ställt frågan "lärt sig" tills nästa applikation och väljer då "rätt" fälttyp

cya,
PatrikB

ville bara upplysa om att jag har ändrat från 50 tecken nu...

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)