Tror att ö skrivs oe om jag inte har fel. Är det det du vill veta, eller vill du veta hur man replace:ar?
MVH Jesper
9 svar · 401 visningar · startad av GrodanBoll
Hej hej
Sorry för OT:t, men jag visst inte var jag skulle posta det :(
Hoppas att jag inte upprör forumens gudar ;)
Jag skulle behöva översätta å ä ö i till vanliga tecken. Typ å = aa, ä = ae, ö = ao?
Jag behöver översätta dessa för att ha i filnamn.
Finns det kanske någon typ standard?
Hade varit kanon med lite förslag :D
/Grodan
Tror att ö skrivs oe om jag inte har fel. Är det det du vill veta, eller vill du veta hur man replace:ar?
MVH Jesper
I filnamn brukar jag alltid bara droppa prickar och ringar. Hellre korta filnamn, och det blir bara svårare att läsa om bokstäver idkar celldelning. Tycker jag.
Tack för svaren. :birp
Nya förslag e då:
å = ao
ä = ae
ö = oe
Vad tror ni?
@nders.
Japp jag brukar oxå gör så men nu e det en fetechans att det filanamnet (utan prickar) redan finns eller kommer att skapas i framtiden. Så jag måste göra det krångligare.
Sen måste man kunna läsa fram ut filamnet om det är åäö.
He he, det e aldrig lätt :)
/Grodan
Mm, men det e inte jag som skapar filen utan ca 10 st webbredaktörer som ska skapar filen och skriver filnamnet enligt ett visst mönster ochb lägger filen på ett speciellt ställe, sen länkas filen automatiskt.
De måste veta hur de ska gör i alla lägen annars == fel fel fel §jr
Därför måste jag ha en generell policy :)
/Grodan
OK, men häng på ett datum då! Det blir ju någorlunda unikt.
2002-04-19_hello-world.asp
Steget längre är att inkludera tiden. Jag ser det inte som så troligt att 10 personer skapar samma namn på olika filer i samma minut (eller sekund då...)
2002-04-19-1230_hello-world.asp
Okej men det e inte riktiogt det jag är ute efter.
Det hela utspelar sig på en skola.
Filerna som de ska lägga in är t.ex. kursplaner och litteraturlistor.
För att få filerna unika så tar jag Ladokkoden tillsammans med startterminen + 'kp' (för kursplan).
Ett exempel på Ladokkod kan vara 'LAK', för startterminen HT2001 blir då filnamnet 'lakht2001kp.pdf' för kursplanen.
Allt funkar kanon och så :)
Men så helt plötsligt en dag så finns det kurs med Ladokkoden 'LÄK' för HT2001. Tar jag bara bort prickarna så blir det samma filnamn. Använder jag mig av datum så fungerar inte länkningen som den ska. Dessutom så kan inte studenterna som ska ladda ner filen se vad den innehåller sedan.
Så för att lösa detta så tänkte jag konvertera åäö till någe annat.
Förslag va det som står ovan...
Någe annat förslag? :)
/Grodan
Så länge du URL-kodar alla adresser så är det, rent teoretiskt, lugnt med åäö i filnamnen.