webForumDet fria alternativet

Vad är poängen med klasser?

ASP

6 svar · 267 visningar · startad av Eclipse

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg
Frågan#1

Jag har läst på men ännu inte riktigt förstått varför man ska använda klasser i asp?

Vad jag menar är, i de sammanhang som jag sett så används klassen från en funktion. Det blir en fasligt massa kod för förhållandevis enkla grejer.

Varför ska man skriva så mycket kod för??

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Nja, man använder helst inte klasser bara för användandets skull. I många fall klarar man sig jättebra utan, med mindre kod osv.

Det är ju när man är i designfasen man måste överväga detta.

/T

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Återanvända kod, bättre struktur i koden, man kappslar in saker, man lär sig lite oo programering som är bra att kunna ifall man ska in på lite tyngre riktiga programmeringsspråk

erka --> ok, det skulle vara för det i så fall. För mindre grejer känns funktioner rätt okej...

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Ja funktioner och subbar räcker långt, framför allt om man ska återanvända kod och kappsla in saker.

Läste denna på 4 sidor...
http://www.4guysfromrolla.com/webtech/092399-1.shtml

Är det det bra?

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Ursprungligen av erka Återanvända kod, bättre struktur i koden, man kappslar in saker, man lär sig lite oo programering som är bra att kunna ifall man ska in på lite tyngre riktiga programmeringsspråk

Ja, möjligtvis lär du dig att skriva ordet class som du kan ha nytta av. De mest väsentliga byggstenarnan (ärv, objekt och polymorfism) har ej VB stöd för.

Visst man kan skilja funktioner och subrutiner från presentationsskiktet, men för mig personligen har skiftet (i mitt fall) mellan uppbyggnaden i VB kontra riktig OOP i Java förvirrat mer än det hjälpt mig. Notera att i Java är du tvungen att koda enligt OOP, där finns ingen annan väg.

281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
155 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)