webForumDet fria alternativet

system vid forumulärkontroll

ASP

4 svar · 212 visningar · startad av Sico

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg
Frågan#1

Jag vet inte men jag postar tråden i detta forumet.

Hur tycker ni man bör göra kontrollen av ett formulär vid registrering? Jag tycker hotmail's system är klockrent.
Själv använder jag mig av javascript för att kolla det mesta. Så det kommer upp ett alert-mess om något är fel. Sen lite asp-kontroll för att se om email och användaren redan existerar i databasen. Det känns lite B. Hur tycker ni att ett bra system ska se ut för en stor sida?

Medlem sedan okt. 20005 273 inlägg

kolla in denna.....
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=8268&highlight=formul�r

det är flera hör som använder sig av den så .......det är bara att fråga om du inte hajar den.....

Den kontrollen är dock inte så bra tycker jag.. om det är en stor registrering vid ca 20 fält som ska fyllas i så vore det praktiskt så som hotmail har gjort... kommer en röd text över samtliga fält som är fel.

I länken du skickade så finns det ju bara 2 olika svar, inte ett enskilt för varje fel. alla fel ska visas samtidigt vore det bästa ...

Jag har ju ett liknande typ. ett JavaScript som stoppar vid för kort lösen, ogiltlig mail, oskrivna obligatoriska rutor osv osv, å sen i aspkoden där den jämför användare + mail med vad som finns i databasen å svarar på en enskild sida om något eller båda är upptagna där det finns en bakåtknapp så man inte förlorar det man skrev i formuläret (förutom lölsenordet då)

Medlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Jag säger bara ASP.NET med lite validationfunktioner.......det är vad du söker ;)

aha, får utforska det, men vill lära mig asp lite bättre först :)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)