webForumDet fria alternativet

Inkompatibla typer

ASP

24 svar · 349 visningar · startad av Gimbo · sida 2 av 2

Frågan, av Gimbo

Jag får detta felmeddelande när jag ska försöka skriva ngt till databasen: Körningsfel i Microsoft VBScript fel '800a000d' Inkompatibla typer <%If Request.QueryString("action") = "skicka" Then Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection") Conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & db Namn = Request.Form("namn") Email = Request.Form("email") Bild

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 20001 626 inlägg

jepp har testat det, men fortfarande inkompatibla typer, alltså vad står det felmeddelandet för??

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Det betyder att man försöker använda variabeln på fel sätt, exempelvis att lägga ihop en array med en sträng eller tal och en sträng med hjälp av plustecknet. Datatyperna är helt enkelt inte kompatibla med varandra. Du gör inga förändringar på Info precis innan SQL-frågan?

Har du provat att använda Cstr() på värdet i SQL-frågan?

SQL = "Insert Into galleri(namn,email,bild,fraga,rubrik,Info) Values('" & Namn & "','" & Email & "','" & Bild & "'," & Fraga & ",'" & Rubrik & "','" & [b]Cstr(Info)[/b] & "')"

man tackar och bockar, det fungera fint!!! men vad är det cstr() gör??

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Konverterar en variabel till subtypen sträng.

Det skulle vara intressant att veta vad variabeln innehöll, som inte ville läggas ihop med en annan sträng?

Mvh,

när jag ändrade Info = request.forum("info") till sInfo = request.forum("sinfo") så fick jag felmeddelandet att tabell.sinfo är tomt det va ngt skumt med det, hur jag än vände o gjorde så fick jag det meddelandet dvs att inget värde lagrades i sInfo men sen när jag la till cstr() så fungerade det, skumt men i alla fall grönt, tack för hjälpen :-)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)