det är som så att jag hålle rpå med en röstningsfunktion, där man skall kunna rösta på bilder, när de har röstat på en bild så plussas det på ett i databasen dvs klick = klick +1 ... och datatypen i databasen är satt till tal...
Nu är det så att jag undrar hur man skall kunna presentera antalet röster som har röstats på varje bild på en sida, dvs efter att de har röstat så ska samtliga bilder på personerna komma upp, under varje bild skall det finnas en barometer med antalet röster i änden av den...
hoppas ni förstår vad jag menar, ngn som kan hjälpa mig?
nej, förstår tyvärr inte vad du säger? men jag gör ett försök...
vi säger att tabellen har namnet roster så skriver du
Response.Write(rs("röster"))
så får du fram antalet röster, men jag är ganska säker på att det inte är så du menar, utan du vill ha något medel antal gissar ja. Du sa aldrig om man bara kan klicka för att rösta eller välja olika alternativ, dvs 1,2,3,5,10 osv? men om man kan det, då är kanske ett bra alternativ att spara hur många som röstat i ett annat fält, och ta det delat på antal röster för att få medelvärde.
Eller om du har ett Community och man bara kan rösta på ett värde, så kan du ta Communitys medlemmar delat på poängen så får du ut ett medel, vilket kan bli väldigt lågt om inga röstar.
Så för att summera lite, om du inte blev något smartare av det jag skrev. posta igen och förklara mer ingående vad du vill göra!
nej nej vill inte ha ngt medel, det enda jag vill är att antalet röster ska presenteras under en bild, och en barometer skall finnas under, ju fler röster ju längre barometer...
och jag har en kolumn satt till datatypen tal, där det plussas på 1 varje gång ngn röstar på en bild, alltså mitt problem egentligen är hur jag skall få en fungerande barometer...
det e ju det jag försöker förklara! jag skrev ju hur du får ut antal poäng! för att få en barometer måste du ju ha något att jämföra med! något som är max på barometern?
men hur ska man kunna sätta ett maxvärde på en barometer??!!! låt oss säg atat jag sätter maxvärdet 100 och därefter så röstas det 105ggr person, det jag vill är att barometern ska vara längre ju fler röster den har. Man kanske ska jämföra med ngt för att få den längre, men då vet jag inte hur man gör så kan ngn förklara, kanske jämföra det med de totala antal rösterna??