Jag sitter och grubblar lite på hur man skulle kunna skriva ut datorns uptime på en webbsida via asp. Jag har sökt lite här i forumen men inte direkt hittat något av värde.
Jag tänkte på lite olika lösningar och den som jag fastnade för är att vid datorns uppstart skapa en .txt-fil som innehåller datum och tid och sen läsa av den och bearbeta innehållet med DateDiff.
Frågan är ju då bara hur jag får datorn till att skapa filen vid uppstart. Jag kom att tänka på Autostart och schemalagda aktiviteter, men kommer inte direkt på hur jag ska gå till väga.
Kanske går att göra med en .bat-fil? Måste jag skriva ett eget program för detta?
vid omstart/start av servern så startar alla tjänster oxå, dvs, om en webbserver finns så startar även den tjänsten med alla webbar som finns på webbsern.
När en webbplats startar så triggas Application_OnStart i global.asa, om en sådan finns på webbplatsen, vilket gör att du kan lägga till detta i Application_OnStart i global.asa:
Application("ServerStart") = Now()
Sedan kan du bearbeta datum/tid som finns i application variabeln så som du vill.
jag har ett litet problem med min! jag har inbyggda ISS för xp pro. men det verkar som om webbservern startar då första personen besöker sidan... för om jag går in på den står det 1 min oftast ändå... det kanske är bra då den inte tar dator kraft annars men, min uptime ser ut att vara 1 min även om den varit uppe i flera timmar
Problemet är ju att gå körs det varje gång någon loggar ut och in igen. Jag vill ju ha ett värde på datorn startades.
Det måste ju finns någonstans. Finns ju flera program som kan plocka fram det, mIRC, SiSoft Sandra och CureInfo för att näma några, frågan är ju bara var dom får det ifrån.
Det finns ett kommandoradsprogram som heter uptime.exe som du kan läsa om här. Om du sedan trollar fram en komponent som kan köra DOS-kommandon (som exempelvis AspExec), så är det en smal sak att visa uptime på en ASP-sida. En liten brasklapp är kanske på plats, om man gör så här startas en ny process för varje besökare som uptimen visas för, och om man har många besökare kan det bli ett digert arbete för servern.
Den ska ju inte spara varje halvtimme, utan bara en enda gång när datorn startar. annars kommer ju uptimen inte blir mer än 30 minuter :)
Men man skulle ju kunna få den till att köra notepad varje gång datorn starts, "when my computer starts" fanns som alternativ. Så dår är ju frågram hur man får den till att skriva och spara filen.
Jag menar att den en gång i halvtimmen skulle spara ner värdet från "spangos" pryl. I.o.f.s. Skulle man typ kunna sätta det till 24 h då eftersom att den väl körs när man startar datorn. :)