webForumDet fria alternativet

Bästa lösningen

ASP

3 svar · 244 visningar · startad av Qimen

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg
Frågan#1

Hej
Vilken är den bästa lösningen för ett system för användare?
Typ att logga in och logga ut.
Jag vet att många använder sessions men det är bara på små sidor. Har man större så kan ett alternativ vara cookies. Men finns det något annat sätt?

Kanske att när man loggar in så sparas ens lösenord och användarnamn i ett dolt formulär som sedan får följa med på varje sida och sedan när man loggar ut hämtar den dem uppgifterna.

Vilket sätt tycker ni är bäst? :)

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Är det någon gång man ska använda sessions så är det vid lösenord och konto hantering...glöm cookies eller bygg ett med både cookies och sessioner, cookies är inte tillräckligt säkert, sessions är ju delvis cookies också men det viktiga ligger inte på klienten som fallet med vanliga cookies

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

men jag blev tillsagd av mitt webbhotell, en varning pga att jag starta en massa sessions och det belasta deras server. Så länge man inte har så många medlemmar är det ingen fara men får man en del så blir det problem.

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Det startas ju ändå en session per användare så länge du inte talar om att det inte ska göra det. Några sessionsvariabler till belastar minimalt, om än knappt mätbart. Håll antalet nere, och använd inga arrayer i sessionen. Du kan nog ha flera hundra inloggade utan att man märker något i prestandaloggarna.

Då belastar man servern mer med trafik om man ska kolla en cookie varje gång, eftersom den ligger på klienten.

/T

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)