webForumDet fria alternativet

Allmäna frågor...

ASP

5 svar · 266 visningar · startad av Ekström

Medlem sedan feb. 20022 594 inlägg
Frågan#1

1. Finns det någon komponent eller andra sätt för att snabba upp ASP? För det finns väl några komponenter för PHP som gör sånt (inte snabba upp ASP då, utan PHP)?

2. Vilket är det snabbaste och smartaste sättet att logga så att personer inte dubbelröstar i t.ex. en poll?

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

För att folk inte ska dubbelrösta under samma besök, kan det vara smidigt att använda session.

Typ:

If Not Session("rostat")="YES" Then
'Rösta
Session("rostat")="YES"
End If

...men det gör ju bara så att besökaren inte röstar flera ggr under samma besök...
...typ ;)

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg

1. De flesta komponenter snabbar upp din kod och gör det enklare att ladda upp bilder, beskära och mycket mer. Många av dessa funktioner som komponenter utför kan även göras med vanlig kod fast det blir inte lika optimerat.

2. Genom att lagra ett värde i en cookie eller kolla IP.

Session går bort, eftersom folk inte bara ska rösta på en poll och jag vill inte ha hur många sessions som helst, och dessutom så gäller väl en session bara 20 min

Att man kan kolla IP-numret förstår jag (inte helt borta)

Men jag var själv inne på cookies, dock är jag inte helt säker på hur jag gör för att lägga in ID-numret på alla pollar personen röstat på i kakan för att sedan kontrollera kakan när personen röstar...

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Eftersom inte alla har fast ip så finns det ingen säkerlösning om man ska ha en poll vem som helst kan rösta på, ett alternativ är ju att köra cookies, men de är ju enkla att ta bort. Du kan köra både ip och cookies men genom att köra ip så spärrar du kanske några från rösta då tex modempoler har flera ip

Sant, men kan jag spara flera nummer i en kaka och sedan leta i den efter ett specifikt nummer?

Är dålig på cookies, kan typ Response-/Request("cookie"), men mer är det inte...

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.868a69e5
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)