Varför fungerar inte denna kod...
<%
rubrik = Request.Form("rubrik")
nyhet = Request.Form("nyhet")
Set connection = server.createobject("ADODB.Connection")
connection.open "driver={Microsoft Access Driver(*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("admdb.mdb")&";"
datum = date()
connection.execute "Insert into tabell (Nyhet, Rubrik, Datum)"
connection.close
%>
Feltyp:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Driver Manager] Datakällan hittades inte och ingen standarddrivrutin är angiven
/hemsidan/input.asp, line 12
Databasen ligger i samma mapp...
Och vilken rad är rad 12?
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & server.mappath("admdb.mdb")
detta bör fungera bättre =)
Tack nu fungerar det iallafall :e
Men det vart ett nytt fel...
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in INSERT INTO statement.
/goosefish/Hemsida/input.asp, line 14
Vad är det nu för fel!? :(
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du har inte specificerat några värden som skall sättas in i de olika fälten.
Mvh,
nybörjare som jag är...men hur gör man det...
är ny på det här med databaser och sql och så...
RinaldoMedlem sedan mars 20014 214 inlägg connection.execute "Insert into tabell (Nyhet, Rubrik, Datum) Values ('ditt värde i nyhet', 'ditt värde i rubrik', 'ditt värde i datum')"
va fasen är 'ditt värde i nyhet' osv då :r
Vad ska det stå där :(
RinaldoMedlem sedan mars 20014 214 inlägg Det är dom värden som sätts in i nyhet respektive rubrik och datum.
easMedlem sedan sep. 2001269 inlägg Så här antar jag att du vill ha det:
connection.execute "Insert into tabell (Nyhet, Rubrik, Datum) Values (nyhet, rubrik, datum)"
Förlåt om jag är tjatig... :r
Men det här kommer fram om jag har som kodsnutten ovan
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e10'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Too few parameters. Expected 3.
/goosefish/Hemsida/input.asp, line 14
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Connection.Execute("INSERT INTO tabell(Nyhet, Rubrik, Datum) VALUES('" & nyhet & "', '" & rubrik & "', '" & datum & "')")
/Mika3l
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Självklart har jag rätt! :) :stud :OO ;)
/Mika3l
verkar ju funka bra ...nä... x(
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Field 'tabell.Nyhet' cannot be a zero-length string.
/goosefish/Hemsida/input.asp, line 11
är det nya felet...
den kan inte vara 0 i längd.. ibland brukar det vara enklare att lära sej engelska innan man börja ..
Jag kan engelska fetto
:P
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Öppna din tabell i designläge(i Access Word) och välj Yes på Allow zero length.
Annars kan du ju göra en kontroll innan för att se så att inget är tomt, om du nu vill ha alla fält ifyllda.
/Mika3l