webForumDet fria alternativet

problem med asp mot access..

1 svar · 279 visningar · startad av daniel_ra

daniel_raMedlem sedan jan. 2002381 inlägg

Jag har med asp gjort en databaskoppling mot en accessdatabas. Jag har dock ett problem...
Nu kan jag varken uppdatera eller ta bort min databas. Jag vet inte om det beror på
ldb-filen som ligger där. Vad jag har förstått det som så är detta någon form av postlåsnings-
mekanism. Skall den filen ligga där hela tiden eller finns den där för att jag inte har
lyckats stänga databasen på ett korrekt sätt? Kan det vara därför som jag inte kan ta bort databasfilen?
Om detta beror på denna fil, hur blir jag i så fall av med den??

Mycket tacksam för svar.. Jag är inte så grym på accessdatabaser direkt och inte på asp för den delen heller.
Har mest kört cgi mot Ingresdatabaser.

LAMPMedlem sedan mars 2002777 inlägg

Känner igen problemet från ett av mina tidigare webhotell (24-7). Där låses databasen 1 time efter den har blivit öppnad av ett skript. När man skulle hämta hem en sådan DB på det hotellet fick man antigen stänga av scriptet eller göra det mitt i natten när ingen besökte sidan. Lite text från deras supportsida (http://www.24-7webhosting.com/support/):

Q:Varför får jag "Permission denied" när jag försöker göra en operation via FTP på en .mdb fil på windows 2000 servern?
A: Eftersom ASP stödet på webservern arbetar över nätverket via TCP/IP mot windows 2000 servern som håller själva access filerna så håller ASP stödet av prestandaskäl anslutningen öppen ett par timmar efter att databasen öppnats av en ASP fil för första gången för att snabba upp efterföljande anrop. Så länge anslutningen är öppen är filen låst för radering/överskrivningar för att förhindra datakorruption. Det finns tre sätt att lösa detta.

1: Vänta tills anslutningen stängs efter ett par timmars inaktivtet, detta är tidsödande och det sämsta alternativet.
2: Klockan 05.00 varje morgon startas ASP stödet om och stänger således alla öppna anslutningar till windows 2000 servern. Ni kan då skriva över eller radera .mdb filen på windows 2000 servern om databasen inte innan dessförinnan öppnats igen från en ASP sida.
3: Ladda upp den nya databasen med ett annat namn, skapa en ny DSN och använd denna istället för den gamla. På det sättet kan ni göra ändringen direkt. För att förenkla detta bör man defininera DSN anropet i en global.asa fil så att den enda ändring som behövs göras vid ändring av DSN namn är i den filen.

144 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)