webForumDet fria alternativet

Hjälp med INSERT!

ASPur ASP

13 svar · 248 visningar · startad av Mika3l

Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Hej!

Jag får inte följande kod att fungera!

user = Session("user")
bgcolor = Trim(Request.Form("bgcolor"))
rubrik = Trim(Request.Form("rubrik"))
rubfont = Trim(Request.Form("rubfont"))
rubfarg = Trim(Request.Form("rubfarg"))
rubstorlek = Trim(Request.Form("rubstorlek"))
texttdfarg = Trim(Request.Form("texttdfarg"))
texttextfarg = Trim(Request.Form("texttextfarg"))
textfont = Trim(Request.Form("textfont"))
textstorlek = Trim(Request.Form("textstorlek"))
text = Trim(Request.Form("text"))
bild1tdfarg = Trim(Request.Form("bild1tdfarg"))
bild1url = Trim(Request.Form("bild1url"))
bild1text = Trim(Request.Form("bild1text"))
bild1textfarg = Trim(Request.Form("bild1textfarg"))
bild1textfont = Trim(Request.Form("bild1textfont"))
bild1textstorlek = Trim(Request.Form("bild1textstorlek"))
bild2tdfarg = Trim(Request.Form("bild2tdfarg"))
bild2url = Trim(Request.Form("bild2url"))
bild2text = Trim(Request.Form("bild2text"))
bild2textfarg = Trim(Request.Form("bild2textfarg"))
bild2textfont = Trim(Request.Form("bild2textfont"))
bild2textstorlek = Trim(Request.Form("bild2textstorlek"))
SQL = "INSERT INTO mall2 (user, bgcolor, rubrik, rubfont, rubfarg, texttdfarg, texttextfarg, textfont, textstorlek, text, bild1tdfarg, bild1url, bild1text, bild1textfarg, bild1textfont, bild1textstorlek, bild2tdfarg, bild2url, bild2textfarg, bild2textfont, bild2textstorlek) VALUES('" & user & "', '" & bgcolor & "', '" & rubrik & "', '" & rubfont & "', '" & rubfarg & "', '" & texttdfarg & "', '" & texttextfarg & "', '" & textfont & "', '" & textstorlek & "', '" & text & "', '" & bild1tdfarg & "', '" & bild1url & "', '" & bild1text & "', '" & bild1textfarg & "', '" & bild1textfont & "', '" & bild1textstorlek & "', '" & bild2tdfarg & "', '" & bild2url & "', '" & bild2textfarg & "', '" & bild2textfont & "', '" & bild2textstorlek & "')"
Connection.Execute(SQL)

Jag får felmeddelandet

[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Syntaxfel i INSERT INTO-uttryck.

"Problemraden" är SQL = "........".
Jag kan inte förstå vad som är fel! :(

Jag har provat med att byta namn på fältet text men det fungerade inte heller. :l

Någon som kan hjälpa?

/Mika3l

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag tvivlar på att du har rätt ;)
Det borde vara Connect.Execute som orsakar felet. Om du skriver ut SQL-frågan, hur ser den ut då?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Även user är reserverat.

http://www.aspfaq.com/show.asp?id=2080

Jag tvivlar på att du har rätt
Det borde vara Connect.Execute som orsakar felet. Om du skriver ut SQL-frågan, hur ser den ut då?

Jo jag vet att det är Connection som är problemraden men är det problem på den raden angående SQL så betyder det att felet är på SQL raden. ;)

Följande "text" får jag om jag skriver ut SQL-frågan:

INSERT INTO mall2 (user, bgcolor, rubrik, rubfont, rubfarg, texttdfarg, texttextfarg, textfont, textstorlek, text, bild1tdfarg, bild1url, bild1text, bild1textfarg, bild1textfont, bild1textstorlek, bild2tdfarg, bild2url, bild2textfarg, bild2textfont, bild2textstorlek) VALUES('mikael', '#FFEA01', 'Min sida!', 'Verdana', '#2B2B2B', '#8BFF01', '#000000', 'MS Sans Seriff', '3', 'Lite text...', '#01FFB4', 'http://localhost/debaste/mallar/personal.png', 'Hejsan!', '#FFEA01', 'Helvetica', '3', '#FF0155', 'http://localhost/debaste/mallar/butiken.png', '#5B5B5B', 'Verdana', '3')

Det är lite knepigt det där med reserverade ord, jag har använt user vid en annan SQL-fråga(på samma sida) och text har jag ändrat till bl.a vtext som jag även det har använt på samma sida... :l

/Mika3l

Får du samma fel om du klamrar fältnamnen user och text, eller byter namn på dem?

Hmmm...
Skulle "klammra" men nu kommer jag inte in på sidan!

Jag får felmeddelandet: Kompileringsfel i Microsoft VBScript (0x800A0401)
Slut på programsats förväntas.

SQL = "INSERT INTO mall2 ([user], bgcolor, rubrik, rubfont, rubfarg, texttdfarg, texttextfarg, textfont, textstorlek, [text], bild1tdfarg, bild1url, bild1text, bild1textfarg, bild1textfont, bild1textstorlek, bild2tdfarg, bild2url, bild2textfarg, bild2textfont, bild2textstorlek) VALUES('" [& user &] "', '" & bgcolor & "', '" & rubrik & "', '" & rubfont & "', '" & rubfarg & "', '" & texttdfarg & "', '" & texttextfarg & "', '" & textfont & "', '" & textstorlek & "', '" [& text &] "', '" & bild1tdfarg & "', '" & bild1url & "', '" & bild1text & "', '" & bild1textfarg & "', '" & bild1textfont & "', '" & bild1textstorlek & "', '" & bild2tdfarg & "', '" & bild2url & "', '" & bild2textfarg & "', '" & bild2textfont & "', '" & bild2textstorlek & "')"

Jag har väl satt klammrarna fel förstår jag... :l :stud

/Mika3l

Du ska bara klamra fältnamnen, inte dess värden. Så bort med alla klamrar ur VALUES, de är fel.

Mvh,

JAAAA!

Nu fungerar det! :) :bire

Tack ska du ha @nders! :)

/Mika3l

Får jag passa på att nämna att det kan vara bra att byta namn på de fälten? För enkelhets skull, liksom.

Kul att det fungerar!

Mvh,

Jo, man kanske skulle ta och byta namn, jag kan inte göra det med user men text kan man ju kanske ändra...

Nåja, tack igen!(bjussar på en :bire )

/Mika3l

Nyfiken...

Varför kan du inte byta på namn på user?

Mvh,

Har byggt upp ett helt system och då har jag använt user där jag lagrar användarens namn, därför "måste" jag ha user överallt, för enkelhetens skull... ;)

/Mika3l

Eller så byter du till UserName eller UserID överallt, beroende på vad du lagrar. ;)

Mvh,

Hehe... *lol*

Jag kan använda något annat än user men det blir lite lättare att ha user överallt(lat ;) ).

Det fungerar iallafall, det är huvudsaken. ;) :)

/Mika3l

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)