webForumDet fria alternativet

Skapa nya "sidor" via databas?

ASP

5 svar · 337 visningar · startad av Biohaz66

Medlem sedan mars 200248 inlägg
Frågan#1

Först.....jag är ruskigt amatör...!

Jag vill ha möjlighet att utifrån ett admingränssnitt skapa nya sidor i en webb utifrån olika mallar. Är det någon som kan peka eller kort visa hur man skall bygga upp databasen för att detta skall funka..?

Dessa sidor skall sedan presenteras som länkar direkt på "utsidan" och jag vill ha möjlighet att koppla det både till en treeview och till en "vanlig" navigation

Om någon....plz!!

Medlem sedan maj 2001156 inlägg

Jag söker detsamma!
Så om någon vet ett sådant script så säg gärna till.

MvH
David

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Jag håller på att utvecka ett sådant system till en kund men dessvärre kan jag inte dela med mig av det.
Men det är inte så svårt som det låter!
Skapa diverse fält i databasen som innehåller texter, färger mm.
Skriv sedan ut dessa på sidan där ni vill.

Lite snabbt och kort förklarat kanske, men det är så man ska/kan göra iallafall :) ...?

/Mika3l

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

och sen kör du request.querystring typ.. lite svårt att förklara som sagt... jag kör så att dom bara kan skriva in text och "vissa" html koder och så gör mitt "admin" system det till en sida som har samma layout som den förra typ... lite svårt att förklara...

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Smidigast och som känns mest korrekt är ju att lösa det hela med stilmallar.
Lagra ett id i databasen för det olika temana. Sen i mappen css har du undermappar som 1, 2, 3 osv. och däri ligger style.css och bilder som tillhör temat.

Sen när du skriver ut sidan så inkluderar du bara en stilmall med hjälp av id:t från databasen... :)

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

läste i en bok om asp för nybörjare ... där använder dom sessions.. kanske kanske...

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)