Det finns en metod hasKeys som du kan använda. Du kan ju söka på det här i forumet.
vad får du för fel?
Id låter som ett nummer och username låter som en sträng så det kanske ionte är relevant att jämföra dom.
5 svar · 392 visningar · startad av Qimen
Hej
Har ett par frågor.
1. Jag använder cookies. Hur gör man en koll som kollar att man har en cookie på sin dator? Alltså just den man få vid inloggningen. Jag försökte använda denna med det funka inte.
[COLOR=#660000]<%
If len(Request.Cookies("User")) = 0 then
response.redirect("../165926189526.asp")
end if
%>[/COLOR]
Det jag vill att den kollar är bara om den finns, finns den inte ska man skickas till en inloggnings sida. Vad har jag gjort för fel?
2. Jag har i min mysql databas även ett fält som heter status, som antingen är online eller offline. När man loggas in setts den till online men när man ska logga ut vet jag inte hur man ska få den till offline. Eftersom jag inte sparar användaren i en session så måste man hämta användaren på nått annat sätt. Jag tror att man kan på nått sätt, hämta den ur cookien. P.g.a det lades till när den skapades. Jag försökte så här men det funka inte.
[COLOR=#660000]Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "DSN=members"
Addera = "Select * From members where id="[B]&Cookies("User")("Username")[/B]
RecSet.Open Addera, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic
RecSet("status") = "offline"
RecSet.Update
RecSet.Close
Connect.close
Set RecSet = nothing
Set Connect = nothing
Response.Redirect "../default.asp"[/COLOR]
Det är vid det fetstilta som jag har problem. Finns det nånn lösning? Jag har även funderat på använda en sql rad med update men det är typ samma sak isåfall.
:) Puuhh det var mycket.
Det finns en metod hasKeys som du kan använda. Du kan ju söka på det här i forumet.
vad får du för fel?
Id låter som ett nummer och username låter som en sträng så det kanske ionte är relevant att jämföra dom.
Hej
Första frågan löste jag.
Men andra frågan menar jag så att när den personen som är inloggad ska logga ut så ska hans cookie försvinna eller inte gälla mer och så ska fältet status i db sättas till offline.
Det jag trodde att man kunde är att om man hämtar info ifrån kakan. T.ex att den hämtar vilken användare det gäller.
Jag vet inte om det finns nånn annan lösning (tror säkert att det finns). Men hur gör man så att cookien inte gälls mer?
Addera = "Select * From members where id="&Cookies("User")("Username")
Det funkar inte så här men det jag tänkte var att innan när jag körde med session så låg användaren sparad i en session. Då kunde man hämta det genom id=session.användare typ. Så nu vill jag att den hämtar det genom cookien.
Sen det med hasKeys, det enda jag hittade var denna tråden. :)
För att en cookie skall försvinna så kan du sätta expiration till ett gammalt datum.
Jag förstår inte riktigt ditt andra problem. Du kan ju stoppa in vad du vill i din cookie när personen loggar in. Det beror ju på vad som är unikt i tabellen men om username är unikt så kan du använda det när du gör update.
Om jag sökte på *haskeys* så hittade jag en del
Alltså när en person är loggar in så får han ju en cookie. som heter (user) och så lite information i den, bl.a. username. Det jag vill sen är att när denne person loggar ut ska cookien sluta gälla (gör jag med att expire). Men den ska även skapa en databas kontakt och sätta den användaren till offline som loggar ut.
Eftersom jag inte har lagt username i en session utan lade den i en cookie. Så tänkte jag att den ska göra med en sql rad. Typ updatera alla användarna till offline som heter det användarnamn som står i cookien.
Föstår du?
Ahh kanske har kommit på en lösning.
Om man gör så här:
uid = Request.kaka(user)("username")
Sen så gör jag något så här:
Addera = "Select * From members where id="& namn &
:q