ZaibootMedlem sedan jan. 200225 inlägg Hjälp, jag vet inte ens om detta är möjligt, men om det finns nån som har en lösning så skulle det vara perfekt.
Jag har en databas med en del tabeller i fast det är bara 2 av dem som detta problem berör. I Tabellen Users finns uppgifter om lösenord, admin status m.m I tabellen log lagras allas loggar (144 sifror som berättar vad de gjort med burken under ett dygn)
IdleLog
Så här ser de ut (tar bara med det viktigaste):
Users
name | admin
Log
name | log | datum
Jag skulle vilja lista upp tabellen log alla poster med dagens datum och grupera dem (admin) sedan om det går sortera dem (name) inom grupperna.
Försökte med lite olika men det körde bara ihop sig, hoppas nån kan svara på om det går eller inte. Och om det funkar, gärna skicka ett förslag på sql sats.
Bökade lite med denna:
SELECT log.* FROM log inner join users on log.name = users.name group by admin having datum like '%" & datum & "%' Order by log.name
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Vad menar du med
grupera dem (admin)
Om man gör en group by så har man alltid en aggregatfunktion (sum count etc) på de värden som ingår i gruppen.
Eller skulle det räcka med en order by admin,name ?
Alltså, jag förstår inte vad du vill, men det är säkert möjligt att få till.
ZaibootMedlem sedan jan. 200225 inlägg
Ursprungligen av LarsG **Om man gör en group by så har man alltid en aggregatfunktion (sum count etc) på de värden som ingår i gruppen.
Eller skulle det räcka med en order by admin,name ?**
Om det går att sortera 2 gånger alltså först admin och sedan name, då löser det ju sig. Ska testa det.
Tackar
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg SELECT log.* FROM log inner join users on log.name = users.name group by admin having datum like '%" & datum & "%' Order by Admin, log.name
brwMedlem sedan juli 2000619 inlägg Appropå inner join mm
Finns det någon som vet nån sida där det beskriver hur inner join mm fungerar och hur man "ska" använda det.. (helst på svenska) för jag är lite osäker på just join..
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg Gör en sökning på SQL forumet så får du svar på din fråga!
I stora drag så innebär Join att du hämtar info från andra tabeller i en och samma fråga...