webForumDet fria alternativet

IIS klasser i GetObject

ASP

1 svar · 177 visningar · startad av mrblonde

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg
Frågan#1

Jag har skapat några virtuella kataloger i IIS:en, de pekar ju på vanliga kataloger på disken. Dessa kataloger har ju underkataloger.

När jag "greppar" en virtuell katalog med GetObject och sen loopar igenom dess under kataloger och virtuella kataloger så har en del virtuella kataloger Class namnet IIsWebDirectory och andra IIsWebVirtualDir. Är det någon som vet varför virtuella kataloger får olika Classer?

lite kod för att förklara vad jag gör:

IISpath = "IIS://OBELIX/W3SVC/4/Root/IABSSP/
set objIIS = GetObject(IISpath)
for each obj in objIIS
	response.write obj.Class & "<br>"'
	response.write obj.Name & "<br><br>"'
next

Den här koden ger mig alltså en lista på all virtuella kataloger under IABSSP (som är en virtuell katalog under rooten), den listar dessutom en vanlig katalog, som heter "modules" men inte de två andra vanliga katalogerna som ligger efter modules.

Hierarkin ser ut som följer.
(v) = virtuell katalog
(k) = vanlig katalog
-- ligger under den ovan
IABSSP (v)
--test (v)
----module (k)
----include (k)
----images (k)
--test2 (v)
----module (k)
----include (k)
----images (k)
--module (k)
--include (k)
--images (k)

(test och test2 pekar alltså på samma katalog som IABSSP gör.)

Och när man då listar igeom allt i iabssp så ger den att den virt kat test är en "IIsWebVirtualDir", men att test2 är en "IIsWebDirectory". Sen listar den även katalogen module (den under IABSSP) som en "IIsWebDirectory", men inga andra (dvs inte include eller images, de visas inte).

Jag blir helt tokig på att försöka förstå hur detta fungerar. Är det någon som hållt på med detta som kan ge någon slags input. Har sökt som en galning men inte hittat något vettigt på internet.

HJÄLP!

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

varför håller jag alltid på med saker som ingen annan håller på med :(

Nåja, jag lär mig massa underliga saker som ingen annan kan :)

276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)