webForumDet fria alternativet

If sats i lopen för databas utskrivning

ASP

5 svar · 245 visningar · startad av Nidjer

Medlem sedan nov. 200126 inlägg
Frågan#1

Hej jag skulle vilja ha hjälp med en if sats. Jag vet inte hur jag kollar med ifsatsen ifall ett värde i databasen är större än ett annat.

<%	Do Until RecSet.EOF %>

<% if ????????

<tr>
	<td width="80"><div align="center"><font face="Verdana" size="1"><% =RecSet("clan") %></td>
	<td width="80" bgcolor="#1eb92e"><div align="center"><font face="Verdana" size="1"><% =RecSet("vi") %></td>
	<td width="80" bgcolor="#ff002a"><div align="center"><font face="Verdana" size="1"><% =RecSet("dom") %></td>
	<td width="80"><div align="center"><font face="Verdana" size="1"><% =RecSet("bild") %></td>
	<td width="80"><div align="center"><font face="Verdana" size="1"><% =RecSet("datum")%></td>
	</tr>
<% else %>	
	<tr>
	<td width="80"><div align="center"><font face="Verdana" size="1"><% =RecSet("clan") %></td>
	<td width="80" bgcolor="#ff002a"><div align="center"><font face="Verdana" size="1"><% =RecSet("vi") %></td>
	<td width="80" bgcolor="#1eb92e"><div align="center"><font face="Verdana" size="1"><% =RecSet("dom") %></td>
	<td width="80"><div align="center"><font face="Verdana" size="1"><% =RecSet("bild") %></td>
	<td width="80"><div align="center"><font face="Verdana" size="1"><% =RecSet("datum")%></td>
	</tr>
<% end if %>

Det skall vara så att om värdet i Vi är större än det i dom så skall den översta text biten skrivas ut annars den nedersta.
Plz help

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg
if clng(RecSet("vi")) > clng(RecSet("dom")) then

Det går nog att förkorta din kod ordentligt, det ser ut som det mesta i de två olika blocken är likadant.

Välkommen till webForum skall du vara! :)

Mvh,

tack

Tack @nders nu funkar det iaf. Hmm förkorta det ok har du lust att säga hur så???

tack

Tack @nders nu funkar det iaf. Hmm förkorta det ok har du lust att säga hur så??? vore det väldigt snällt

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg
<%	
Do Until RecSet.EOF
if clng(RecSet("vi")) > clng(RecSet("dom")) then
          vcolor = "#1eb92e"
         dcolor = "#ff002a"
else
     dcolor =  "#1eb92e"
     vcolor = "#ff002a"
end if
%>

<tr>
	<td width="80" bgcolor="<%= vcolor%>"><div align="center"><font face="Verdana" size="1"><% =RecSet("vi") %></td>
	<td width="80" bgcolor="<% =dcolor%>"><div align="center"><font face="Verdana" size="1"><% =RecSet("dom") %></td>
	</tr>
<%
loop

hehe tack larG

Tänkte inte på att man kan göra det så =)) Men så är det jag tänker alltid den krångligaste vägen =(((

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)