webForumDet fria alternativet

respone.write

19 svar · 348 visningar · startad av Gimbo

GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg

varför skrivs inte länken ut när jag gör på följande sätt??

<% if (rs("datum") < date()-7) then  
response.write ("<font color=red><a href=visa.asp?fraga=<%=rs('ID')>Läs mer »</a></font>") 
end if %>
Johny.nMedlem sedan mars 200216 inlägg

Du kan inte ha skriptavgränsare innanför andra skriptavgränsare. Sen är jag inte säker på om du verkligen skall ha enkla citationstecken run rs(id). ID är väl en numerisk sträng och inte en textsträng?

Så här tror jag det skulle funka:

response.write "<font color=red><a href='visa.asp?fraga=" & rs(ID) & "'>Läs mer »</a></font>"

end if %>

tillägg

Sorry glöm det med rs(ID) givetvis är det citationstecken - rs("ID") - tänkte fel där :-(

nah den vill inte, får inte ngt felmeddelande men får ingen länk utskriven heller

hawkmanMedlem sedan juni 2000125 inlägg

Mer fnuttar!

response.write "<font color=""red""><a href=""visa.asp?fraga=" & rs("ID") & """>Läs mer »</a></font>"

också får inte rs("ID") vara tom, för då kan det bli tokigt :h

tyvärr, det fungerade inte heller, den skriver inte ut ngt...
så här ser hela tabellen ut just nu:

<td width="14%" bgcolor="<%=color%>"> <% if (rs("datum") < date()-7) then  
response.write "<font color=""red""><a href=""visa.asp?fraga=" & rs("ID") & """>Läs mer »</a></font>" 
end if %></td>

<%color%> kommer från en varannan rad färg funktion som jag gjort, ionget att bry sig om...

:( Drygt!

Kolla vad servern skickar.. Välj "View Source" och titta på html-koden. Den ska ju se ut:

<font color="red"><a href="visa.asp?fraga=X">Läs mer »</a></font>

Det kan vara vettigt att kolla så att rs("ID") inte är tomt...

/H

hmmm dubbla 'fnuttar' inne i strängen tror inte jag på...men är du säker på att villkoret i if-satsen är uppfyllt?
Kolla genom att lägga in en vanlig text i en variabel bara.

response.write "<font color='red'><a href='visa.asp?fraga=" & rs(ID) & "'>Läs mer »</a></font>"

Ovanstående borde funka om villkoret är sant.

i källkoden är det helt tomt, den skriver inte ut ngt, naj den vill sig inte, jag tog bort ?fraga... och allt efter så att bara visa.asp va kvar men den skriver fortfarande inte ut ngt, JAG BLI GALEN SNART!!!

Jörgen HPMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Detta ska fungera: men jag råder dig att att använda VB funktionen DateDiff för att jämföra datum istället.

<% 
if (Cdate(rs("datum") < date()-7)) then 

end if 
%>

Ser tabellkoden bra ut då? Testa att bara göra så här:

response.write rs("ID") &"<br>"
response.write "<a href = ""visa.asp?fraga=1"">Läs mer...</a>"

/H

detta skrev den ut:

response.write rs("ID") &"
" response.write "Läs mer..."

och läs mer var länkad... är det inte skumt att den skriver ut response.write ??

Ja det var ju märkligt... Hur ser din kod ut nu då?

när den skrev ut det där så tog jag bort min date funktion och då ser min kod ut så här

<td width="86%" bgcolor="<%=color%>"><%=rs("rubrik")%> postad av: <%=rs("avsandare")%> <%=rs("datum")%></td>
<td width="14%" bgcolor="<%=color%>"> 
</td>

Vad var det för ngt jorgen sa, om cdate och datediff, jag nappade aldrig på det??

kanske...

<td width="86%" bgcolor="<%=color%>"><%=rs("rubrik")%> postad av: <%=rs("avsandare")%> <%=rs("datum")%></td> 
<% 
%>
</td>

:e

oj glömde ett fjuttigt prcent tecken men nu var det inte det frågan va om, det va att få detta att fungera:

end if %>
</td>

DEN SKRIVER INTE UT läs mer!!!! jag blir knäpp snart...
jörgens metod kanske fungerar men jag fattade den inte riktigt när jag skrev hans funktion så fick jag ett felmeddelande, vad var det han sa om datediff?? vart ska jag använde den?? när jag skriver till databasen lr?

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg
<% if cdate(rs("datum")) < date()-7 then

jag får detta felömeddelande:

Körningsfel i Microsoft VBScript fel '800a005e' 

Ogiltig användning av Null: 'cdate'
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Okej, det finns alltså inget värde i datum. Du har null i den kolumnen.

Vill du visa länken även om datum är null eller skall den inte kunna vara null?

<% 
   if isnull(rs("datum")) then
         show = true
   elseif cdate(rs("datum")) < date()-7 then  
         show = true
   else
         show = false
   end if
   if  show then

isnull blir sant om värdet är null. Om du vill att det skall skrivas ut om datum är null så kan du använda den koden.

vänta nu menar du att min kolum datum är tom, men det är det inte, det finns en kolumn som heter datum i min databas och jag kan skriva ut datumet till sidan vilket jag gör så här ser min kod i tabellen ut:

<% if cdate(rs("datum")) < date()-7 then  

end if %>
</td>

allt fungerar som det ska men när jag la dit cdate så fick jag det felmeddelandet jag skrev och när jag inte använder cdate så skriver den inte ut, läs mer...
När jag kör <%=RecSet("datum")%> så skriver den ju ut datumet så den kolumnen kan väl inte vara tom...

Alltså det jag vill med det här e att läs mer ska vara röd om inlägget är färskare än 7dagar om den är äldre än 7dagar så ska det vara en normal länk, dvs färgen blå...

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)