webForumDet fria alternativet

Array visa endast ett fåtal

5 svar · 180 visningar · startad av erka

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Jag hämtar ut information som ligger i en txt fil, lägger hela txtfilen i en array (hittade inte hur man kunde bara lägga in de 10 nedersta raderna). Koden ser ut så här, varje rad i txtfilen innehåller DATUM|Rubrik|Nyhet|URL

strFilePath = Server.MapPath("/tabeller/scroll/bla/")& "\nyheter.txt"
	Set Fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject") 
	Set Fso = Fso.GetFile(strFilePath) 
	Set ReadFile = Fso.OpenAsTextStream(1, -2) 

ArrRad = split(ReadFile.readall,vbcrlf)
	For y = 0 to ubound(ArrRad,1)

ArrText = Split(ArrRad(y),"|")
		Response.Write"(&nbsp;"& ArrText(0) &"&nbsp;)&nbsp;"& ArrText(1) &"<br>"& ArrText(2) &"<br>&raquo;<a href="""& ArrText(3) &""">Kolla in</a><br><br>"

Next
	Readfile.Close
	Set ReadFile = Nothing

Set Fso = Nothing

Nu har jag problemet att jag endast vill ha de 20 senast inlaggda posterna, eftersom när jag ligger in en ny rad lägger in den underst måste jag på något sätt få ut de 20 nederstaraderna i textfilen. Antingen genom att läsa in de 20 nedersta raderna i arrayen från början eller skriva ut arrayen bakifrån och endast de 20 posterna. Problemet är att det vore smidigast att inte lägga massa saker i arrayen som inte ska visas, vilket jag gör på detta vis. Någon som vet hur jag kan lösa det på det ena eller andra sättet ?

mvh

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Eftersom du inte vet(?) hur många rader det finns i filen så måste du läsa in hela filen.

if Ubound(arrRad) < 19 then
   start = 0
else
  start = Ubound(arrRad) - 19
end if
for y = start to ubound(arrRad)

Jo men när jag skriver ut dem då så blir ju de nyheter som lades in senaste (längst ner i textfilen) längs ner i filen där jag skriver ut dem...Hur kan man göra för att skriva ut det på andra hållet så att säga

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg
for y = ubound(arrRad) to start step -1

Tack larsg, vad exakt betyder det ?

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

stega minus 1 !?!

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)