webForumDet fria alternativet

Ta text fran en annan sida?

ASP

14 svar · 438 visningar · startad av G8

Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg
Frågan#1

Hej

Jag har ett problem, det ar sa att jag skulle vilja att min sida (.html) ska kolla koden till en sida pa en annan server varje gang min sida laddas. Det jag skulle vilja ar att den ska kolla:

A: Om den far kontakt med den andra sida, om inte sa ska den forsoka kontakta en gang till.

Far den da kontakt skall den:

B: Leta reda pa text som borjar med fargen rod eller fargen gron, ta allt mellan taggarna <font> och </font> och slanga in pa min sida.

C: Ta all text som borjar med ordet "time" och sedan ta allt text darefter fram till ett break (<br>), och lagga in pa min sida.

Antar att detta skall goras med hjalp av VB script aven om sidan ar .html?

Vore tacksam for all hjalp jag kan fa

Mvh

G8

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

jo men...

Saken ar den att jag kan inte kora .asp eller .php eller likn. Maste vara .html... alltsa vbscript, eller?

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Kan du inte köra asp kan du väl inte köra vbscript?
Du syftar kanske på javascript, med vilket du inte kan uppnå det du vill, tror jag...

valdigt konstigt ar det iaf, sidan ar en .htm men helt klart ligger det vbscript i den...

alltsa:<script LANGUAGE=VBScript> eller ar det jag som ar ute och cyklar?

kolla koden pa: http://setiqueue.mine.nu:6482/

/G8

Jo, jag ska vara tyst, tror dock fortfarandeatt det är svårt att uppnå det du vill. Men jag hopas att du finner en lösning.

Nu ska jag gå å dra något gammalt över mig. :r

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

den vb script kod som du länkar till körs client side, dvs i browsern hos den som surfar in.

Jag är inte säker, men jag tror att det är omöjligt att extrahera en sida från en annan adress på det sätt som du vill med hjälp av client side script. Och skulle det gå kan du ju lika gärna använda javascript.

Kom att tanka pa en grej... Vore inte den enklaste losningen att slanga upp en pws server, kora en sida i asp som kollar det jag vill att den ska kolla (ASPTear)(serverside), sedan kora ett script som gor en kopia pa sidan med de aktuella vardena som jag fatt och sparar den som namnet.html och allt ska vara ok... eller?

Pa alla problem finns det en losning, eller?

:)

Ok, du kan ju (det här passar väl sådär i ASP forumet, men du ställde ju fråganhär) använda din asp sida på din pws till att skapa en js fil.

I din js fil skriver du ut det du vill skriva ut med hjälp av
document.write("Vad du nu vill skriva ut"). Du får alltså skapa den här filen dynamiskt med hjälp av din asp sida.

Sen i din html sida länkar du in din js fil där du vill ha din text.

ex:

/*filen rippadtext.js*/
document.write("MAssa fin rippad text");
<!--Filen dinfil.html på servern-->
<html>
<head>
	<title>Min fina html sida</title>
</head>
<body>
Fin text först<br>
<script language="JavaScript" src="www.minpwsadress.se/rippadtext.js"></script>
<br>
Fin text som kommer sen.
</body>
</html>

Detta är ju en fin liten workaround som det heter. Men det är ju inte jättestabilt att köra pws.

ja just det, du får ta och lägga ett litet jobb på din dator med pws på som kör din asp sida så att det genereras en ny js fil med aktuell information lite då och då.

För jag antar att du vill att det skall uppdateras automagiskt lite då och då. Annars så tas ju texten bara en gång och aldrig mer. Och då kan du ju lika gärna göra det själv som att låta en asp sida göra det.

Exakt, sidan maste ju goras var femte minut sa att informationen ar aktuell...

Nan som skulle kunna hjalpa mig med lite kod om hur man ska ga till vaga for att fa det har att fungera?

Kolla pa min forsta post for att se vad som behovs goras...

det svara blir val att fa sidan att refresha sig var femte minut utan att nagon gar in pa sidan som greppar texten som jag vill ha... kora en scheduled task eller vad?

Fan, kanns som om det har borjar bli lite for stort for min del att klura ut detta sjalv... :(

Kan man i med hjalp av asp koda sa att den greppar all text som borjar med fargen X och ta all mellan <font>-taggarna, sedan ga vidare och ta all text som borjar med ordet "time" och ta all text fram tills den stoter pa forsta <br>, eller maste jag kora med ASPTear???

usch, det blev jobbigt det har...

Medlem sedan jan. 2002286 inlägg

Passage

Hur skall det se ut om man t ex vill få ut vädret från passagen.se?

med bilder hehe

Varför måste din sida som ska kolla en annan sida vara i html?

I mitt bleka tänkande känns det som om du går över ån efter vatten i det som börjar föreslås här!?!

anledingen till att det maste vara .html sida ar att jag kor ett program som genererar en html sida automatiskt, det jag vill ar att ta en viss text fran en annan sida (som andras efter hand) och sedan klistra in det i den html sidan som programmet genererar.

Den html sida som programet genererar, genererar i stort sett bara sidhuvudet samt menyn till vanster... sjalva huvuddelen kan jag alltsa editera sjalv, och den forandras inte...

jag vet, det blir javligt komplicerat att forklara det hela, och kanske for komplicerat att losa detta... trodde det skulle finnas natt enklare satt att losa det pa...

Då är jag med. :)

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)