webForumDet fria alternativet

Replace

6 svar · 303 visningar · startad av Mz

MzMedlem sedan aug. 2001136 inlägg

Jag har strul med en replace-funktion.
Jag vill - om det går - att endast byta ut vbcrlf mot <br> på dem ställen där den kommer i närheten av text. Just nu replacear den även dem vbcrlf som finns i närheten av tabeller och liknande vilket orsakar en väldig oreda på sidan...

Går detta?

LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg

Det går nog på något sätt.

Exakt i vilka fall skall man inte byta, dessa

</tr>vbCrlf
</td>vbCrlf
</table>vbCrlf

eller några fler? Du får skriva ett regexp för detta.

Hejsan LarsG!
Exakt, det är just dem som gör att hela sidan ballar ur och det blir en himla massa <br> på ställen där det inte skall vara några.

Just nu kör jag med en funktion som ersätter vbcrlf med<br>:

Function FixaBR(str)
     FixaBR = Replace(str, vbCrLf, "<br>" & vbCrLf)
End function

Kan du hjälpa mig att få det bra? :OO
Grymt tacksam! :bire

puff..

Puffar upp tråden i hopp om att få hjälp. §jr

sawMedlem sedan mars 20011 883 inlägg

Det är troligt att jag inte har fattat ett dugg av vad du vill göra, men du puffade ju själv...
Jag förstår inte varför du skall byta ut <BR> i koden????
Som jag har lärt mig(ta med några nypor salt) så skall du använda dig av den funktionen i en TEXTAREA.
Jag har ju svårt att förstå varför du skall bygga en tabell i en textarie, jag kan bara tänka mig att du vill ändra färg eller stil.
I det läget så kan det väll inte bli fel med din funktion... :q

Sidan som koden ligger på styrs via ett webbaserat administrationssystem där den kund som har systemet uppdaterar sin sida. Vi har då gjort ett antal färdiga tabeller som kunden kan infoga på sidan, detta infogas i en textarea liknande denna som jag skriver i just nu, saken är den att efter varje <table>, <tr> och <td> så blir det i formuläret ett vbcrlf. Eftersom det även i den text som kunden skriver in blir vbcrlf varje gång kunden trycker på ENTER-knappen i formuläret för att byta rad så måste dessa vbcrlf ersättas med<br> för att webbläsaren ska tolka det som ett radbyte....

Nu kanske det flummar ur här.. ;)

Jag vill alltså inte att det skall bli några <br> när vbcrlf ligger i samband med några >.

LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg

Jag har labbat lite med något regexp, men inte lyckats. Jag fortsätter lite till så.

Genererad på 374 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb