Halloj...
Kan man på något sätt, exempelvis genom filesystemobject, byta innehåll i sin .css fil?
Och... hur skulle man kunna göra då?
10 svar · 339 visningar · startad av sven
Halloj...
Kan man på något sätt, exempelvis genom filesystemobject, byta innehåll i sin .css fil?
Och... hur skulle man kunna göra då?
Låter som ett väldigt krångligt tillvägagångsätt. Visst går det, men det är absolut ingen bra metod. Vad är det du vill göra?
För att ex kunna byta bakgrundsfärg, länkfärg och färger i tabeller...
Om det är krångligt hur kan jag göra det lite mindre krångligt?
Poängen med cascading style sheets är ju att man enbart ska behöva ändra på ett ställe, nämligen i CSS filen. Så jag förstår inte det krångliga.
mvh Jörgen HP :)
Ursprungligen av sven **För att ex kunna byta bakgrundsfärg, länkfärg och färger i tabeller...
Om det är krångligt hur kan jag göra det lite mindre krångligt?**
1. En css-fil för varje "tema"
2. Dynamiskt rita upp css:arna i dokumentet med rätt färger osv.
Kanske "krångligt" förklarat....
Vad jag skulle vilja göra är att kunna ändra det från webbläsaren och slippa gå in direkt i stillmallen och ändra.
Pace... vad menar du med 2. Dynamiskt rita upp css:arna i dokumentet med rätt färger osv.
Vad jag skulle vilja göra är att kunna ändra det från webbläsaren och slippa gå in direkt i stillmallen och ändra.
Så du vill ha endast ett "tema"? I så fall är det väl inga problem. Du kan alltid spara färginställningar etc. i Application objekt, eller databas om du så vill.
Pace... vad menar du med 2. Dynamiskt rita upp css:arna i dokumentet med rätt färger osv.
När du har sparat detta i Application eller databas så kan du helt enkelt skriva ut det på själva asp-sidan:
<STYLE TYPE="text/css">
body {
bgcolor: <%= strPageColor %>
}
</STYLE>
[r] Dålig på det här med css ;)
Men det verkar ju enkelt..... att jag inte tänkte på det :)
Problemet om man skall använda databas kan ju förståss vara att det blir en del onödiga anrop till databasen. Inte på bakgrundsfärgerna kanske men på länkarna och huvudena i tabellerna.
Sen är jag inte riktigt med på hur man gör med en application.
Inga konstigheter med application. Notera dock .Lock och .Unlock ... dessa låser och låser upp objektet så att ingen annan kan skriva till det under tiden.
' Skriva data:
Application.Lock
Application("background") = "#FFFFFF"
Application("links") = "#0000FF"
Application("visitedlinks") = "#006699"
Application.Unlock
' Läsa data:
strBackground = Application("background")
strLinks = Application("links")
strVistedLinks = Application("visitedlinks")
Tack.... skall testa.... i natt.... :) går väl åt en del coca cola om jag känner mig själv rätt....