webForumDet fria alternativet

@@identity

3 svar · 252 visningar · startad av icaaq

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Jag har en fungerande INSERT, men jag vill ta ut det sista inlagda ID:et ur den tabellen.......då använder jag

[red]
'Tar Fram sista inlaggda id ur tabellen t_lag
										Set ObjRS = ObjConn.Execute("Select @@IDENTITY")
										intLagid = ObjRS(0)
										response.Write "intLagID : "&intLagId &"<br>"
										ObjRS.Close
										Set ObjRS = Nothing
[/red]

men jag får int ut det sista ID:et......jag har liknande koder på samma sida och då funkar det......

Kollar jag i databasen så kommer det ju in en post och F_LAG_ID ökas ju med 1 hela tiden .......vad ska jag göra??

mvh icaaq

[red]
'Lägger in laget i t_lag 
						strSQL2 = "INSERT INTO T_LAG(F_USER_ID, F_RF_ID, F_FB_ID, F_FOR_ID, F_LAG_NUMMER, F_LAG_KLASS, F_LAG_NAMN"&_
						          ", F_LAG_TROJAH, F_LAG_BYXAH"&_
						          ", F_LAG_STRUMPAH, F_LAG_TROJAB, F_LAG_BYXAB, F_LAG_STRUMPAB, F_LAG_HALL, F_LAG_HALLTELE, F_LAG_NOT)"&_
						          "VALUES("&Session("MMID")&", "&intRfID&", "&intFbID&", "&intForID&", "&intNummer&", '"&strKlass&"', '"&strNamn&"', "&_
						          "'"&strTrojaH&"', '"&strByxaH&"', '"&strStrumpaH&"', '"&strTrojaB&"', '"&strByxaB&"', '"&strStrumpaB&"'"&_
						          ", '"&strHall&"', '"&strHallTel&"', '"&strNotering&"')"
						          Response.Write strSQL2 &"<br>"
						          ObjConn.execute(strSQL2),,128
						          		'Tar Fram sista inlaggda id ur tabellen t_lag
										Set ObjRS = ObjConn.Execute("Select @@IDENTITY")
										intLagId = ObjRS(0)
										ObjRS.Close
										Set ObjRS = Nothing
[/red]

.........Jag blir knäckt på det här.......

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Testa detta...

strSQL2 = "SET NOCOUNT ON" & vbCrLf &_
          "INSERT INTO T_LAG(F_USER_ID, F_RF_ID, F_FB_ID, F_FOR_ID, F_LAG_NUMMER, F_LAG_KLASS, F_LAG_NAMN"&_", F_LAG_TROJAH, F_LAG_BYXAH"&_
						          ", F_LAG_STRUMPAH, F_LAG_TROJAB, F_LAG_BYXAB, F_LAG_STRUMPAB, F_LAG_HALL, F_LAG_HALLTELE, F_LAG_NOT)"&_
						          "VALUES("&Session("MMID")&", "&intRfID&", "&intFbID&", "&intForID&", "&intNummer&", '"&strKlass&"', '"&strNamn&"', "&_
						          "'"&strTrojaH&"', '"&strByxaH&"', '"&strStrumpaH&"', '"&strTrojaB&"', '"&strByxaB&"', '"&strStrumpaB&"'"&_
						          ", '"&strHall&"', '"&strHallTel&"', '"&strNotering&"')" & vbCrLf & "SELECT @@IDENTITY"
						          Response.Write strSQL2 &"<br>"
						          set objRS = ObjConn.execute(strSQL2)
										intLagId = ObjRS(0)
										ObjRS.Close
										Set ObjRS = Nothing

Tack @nders....men mysteriet kvarstår......hur kommer det sig att koden fungerar fint på andra ställen i samma fil.........ähh det spelar ju mindre roll....vi kör så där....tack igen

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)