webForumDet fria alternativet

summering av requst.form

ASP

7 svar · 277 visningar · startad av jonas76

Medlem sedan mars 200278 inlägg
Frågan#1

Hej

jag har en sida med 20 st "frågor" som kan besvaras med antingen ja eller nej när jag sedan skickar det till den sidan som skall lägga in det i databasen(request.form("nr1") tom request.form("nr20") )så vill jag dä summera antalet ja resp antalet nej och lägga det i varsinn ja/nej kolumn i databasen samt lägga in hur mycket det blir i procent för resp ja och nej i varsinn kolumn (jproc) och nproc) jag har prövat med följande men får den inte att funka korrekt.:
ja=0
nej=0
for num = 1 to 20
If request.form("nr"&num)= ja then
ja = ja + 1
else
nej = nej + 1
End if
Next

vore jätte tacksam för hjälp :)

glömde en sak

jag hara även med :

jproc = Round((ja / 20) * 100, 2)
nproc = Round((nej / 20) * 100, 2)

// jonas

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Det är onödigt att lägga in den informationen i databasen, du kan lika gärna räkna ut det när du hämtar posterna.

Din kod borde nog vara så här annars

If request.form("nr"&num) = "ja" then

Hej Lars

tack för att du tar dig lite tid :)
Onödigt kan jag inte påstå att det är för att dom värdena skall senare användas till annan statestik och för att kunna summera procenten på "vissa" raderer i databesen beroende på vem som skickat det osv, så för det jag skall använda det till så är det väldigt visentligt att jag har dom posterna :))
jag har provat med "fnuttarna" med det är ändå problem , antingen får jag tex alla svar som nej oberoende av vad jag fyllt i eller så blir det bara noll på både jag och nej.

// Jonas

Hur ser formuläret där du fyller i värdena ut?

Hej Lars jag vet inte om detta hjälper dig men när jag använder denna formel så funkar allt perfekt men det är bara lokalt hemma på w2k det funkar när jag lägger upp det jobbets IIS 4 version så funkar tydligen inte " execute(x & " = " & x & " + 1") " funktionen så det jag behöver är en annan funktion som gör typ samma sak.

For num = 1 to 20
x = request.form("nr"&num)
execute(x & " = " & x & " + 1")

Next

If request.form("nr"&num) = "ja" then
ja = ja + 1

Else
If request.form("nr"&num) = "nej" then
nej = nej + 1

End if

jproc = Round((ja / 20)*100,2)

nproc = Round((nej / 20)*100,2)

Hur ser formuläret ut, speciellt är det vad du sätter i value som är av intresse.

Hej

problemet är löst det var att jag postade med stor bokstav i början på orden och sedan tog emot och försökte beräkna med bara små bokstäver , där ser man vad lät det är att stirra sig blind ibland ;)

Tusen tack för hjälpen :)))

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)