Är detta en bra lösning?
Japp. Cache är alltid bra.
Hur mycket är smart att spara i applicationsvariabler?
Lagom är alltid bäst. Dvs, tillräckligt för att små onödiga db hämtningar ska göras i tid och otid.
2 svar · 239 visningar · startad av Lukaspojken
Jag har en liten fråga. Om vi antar att man har en startsida. För att göra den så snabb som möjlig så borde man köra in den första db-hämtningen i applicationsvariabler. Sen om det sker en uppdatering i databasen så uppdaterar man bara variablerna. Är detta en bra lösning? Hur mycket är smart att spara i applicationsvariabler?
Är detta en bra lösning?
Japp. Cache är alltid bra.
Hur mycket är smart att spara i applicationsvariabler?
Lagom är alltid bäst. Dvs, tillräckligt för att små onödiga db hämtningar ska göras i tid och otid.
Visst är det bra att cacha, jag brukar försöka att undvika databasanrop helt och hållet på en förstasida.
Men vilket sätt man cachar på beror ju även på hur mycket text/kod det rör sig om och i hur många block.
Är det få större sammansatta block med text så föredrar jag att cacha i vanliga textfiler som sen infogas med SSI på sidan. Man uppdaterar alltså endast textfilen via FSO ifrån databasen när något ändras.
Rör det sig istället om många mindre block så är applicationsvariabler bättre.
Ett litet exempel på det senare hittar du i mitt Namnsdagsskript som uppdateras 1 gång/dag:
http://www.bengan.com/tips/?tips=asp_namnsd.asp