Hej alla glada.
Jag har lite frågor jag hoppas någon vänlig själ kan svara på. :)
1. Vad gör ",,128" i: connect.execute sql,,128?
Vilka parametrar är det man kan skicka med? Och vilka värden kan de ha?
Finns det en bra sida om det så får ni gärna tipsa om den!
2. Sen såg jag i ett inlägg längre ner, följande SQL sats: "select @@identity" vad gör den? Och var kan man läsa mer om det?
Hoppas på svar. :)
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg metoder och properties i ADO
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/ado270/htm/mdmscadomethods.asp?frame=true&hidetoc=true
select @@identity
returnerar det värde som autmatgenererades vid senaste insert i tabeller som har en kolumn som är definierad med attributet auto_increment/identity
Det fungerar bara i Sybase, SQL server och Access 2000.
HulthMedlem sedan juni 2001272 inlägg Du är kung på det där lars..
Thanks LarsG! :)
Men vad blir skillnaden om jag skriver:
connect.execute sql,,128
istället för:
connect.execute sql
?
Ursprungligen av LarsG **metoder och properties i ADO
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/ado270/htm/mdmscadomethods.asp?frame=true&hidetoc=true
select @@identity
returnerar det värde som autmatgenererades vid senaste insert i tabeller som har en kolumn som är definierad med attributet auto_increment/identity
Det fungerar bara i Sybase, SQL server och Access 2000.**
Det fungerar bara i Sybase, SQL server och Access 2000.
Tilläggas kan att det finns en funktion i mysql som gör samma sak, nämligen LAST_INSERT_ID().
mvh Jörgen HP :)
connect.execute sql,,128
istället för:
connect.execute sql
Minns jag inte fel heter konstanten 128 adExecuteNoRecord, dvs att inget recordset skapas vid exekveringen av sql-frågan. Liten optimering alltså.
Mvh Jörgen HP
PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg Fast om man kikar i den fiiiina filen adovbs.inc så ser man att konstanten adExecuteNoRecords = &H00000080
fast, det kanske är samma sak som 128 :q
cya,
PatrikB
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg 80 hexadecimalt är 128 decimalt, ja. Så det är samma sak. :)
Mvh,
PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg he, he ... så långt tänkte ju inte jag :r
cya,
PatrikB