webForumDet fria alternativet

skicka en array vidare

3 svar · 238 visningar · startad av doggelito

doggelitoMedlem sedan juni 20003 076 inlägg

finns det något sätt att skicka en array vidare från en sida till nästa, både en- och två-dimensionella typer?
det ända jag kommer på är att lagra innehållet i en databas och sedan hämta upp på nästa sida men finns det nått annat enklare sätt?

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Det borde väl gå att lagra den i en session...
Eller så kan du använda Join för att få ihop det till en sträng.

PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg

Om det är en array med info som ska gälla för alla besökare/användare tex en meny m.m så kan man med fördel lagra det i Application variabeln istället för i Session variabeln.

Är det däremot specifik information som är "unik" för varje besökare/användare så får du antingen spara i Session MEN om man har många besökare så kan det snabbt bli mycket "overhead" på servern. Annars är det bara att skapa arrayen igen på nästa sida som den ska användas på genom att helt enkel bara skicka med "små värden" i querystrings eller med form och plocka upp dem och sedan återkskapa arrayen.

cya,
PatrikB

doggelitoMedlem sedan juni 20003 076 inlägg

hmm, kanske skulle förklarat vad jag ville ha arrayen till.
det gäller en sökmotor.
här på webforums sökfunktion, används en extra databas för att spara sökresultatet i, eller?
(ni behöver inte svara om ni inte vill avslöja hur ni gör, jag antar att det är så i alla fall!) ;)

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)