eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Hej! For ett tag ville jag veta hur man gjorde for att andra ENTER till <BR> nar man la in text i en databas (tack for svaret). Nu undrar jag hur man gor for att fa <BR> till ENTER om man skriver in det i typ ett textdokument. (Jag vill ha det pa detta viset, for jag ska visa texten bade i HTML och i en textare.) Hur gor man detta?
Tack! /Erik
Lägg aldrig in det som <br> i databasen är mitt tips. Gör istället den ersättningen när du presenterar innehållet.
eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Vad skulle jag da lagga in i databasen? Man maste ju ha nagonting som visar att det ar nytt stycke (for man kan val inte lagga in radbrytning i access, falttyp Memo?). Hur skulle en replace dar man omvandlar nagot till ENTER se ut?
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Radbrytningarna sparas automatiskt i databasen.
När du sedan ska skriva ut fältet med texten så använder du bara en replace funktion.
<%
Function fixa(str)
fixa = Replace(str, & vbCrlf, "<br>", vbCrlf)
End Function
%>
Lite databaskopplingar och ditt och datt...
<%=fixa(rs("fält"))%>
Hoppas jag skrev rätt nu, är lite trött...
/Mikael
eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg later bra.. ska testas... tack sa mycket!
eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg ..... & vbCrlf verkar inte fungera. Ar detta ersattningskommandot for ENTER? Jag har sokt efter det men inte hittat det. Typ om man skriver:
<%= "E" & "& vbCrlf" & "E"%> sa blir det inte:
E
E
Tack! /Erik
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Sorry, fel av mig...
Jag skrev fel i koden :p
<%
Function fixa(str)
fixa = Replace(str, vbCrlf, "<br>", & vbCrlf)
End Function
%>
Lite databaskopplingar och ditt och datt...
<%=fixa(rs("fält"))%>
Det ska fungera!
/Mika3l