nu ska ni få nått att bita i, får se bara om jag kan förklara mitt problem.
jag har en sqldatabas med två datumkolumner: startdate och stopdate med värden typ: 2002-02-09 ---- 2002-02-27
sen vill jag hämta alla poster där aktuell vecka finns emellan dessa datum, hajjar ni?
ex: denna vecka är nu nr.9 med början på 2002-02-25 och slutar på 2002-03-03 och då vill jag alltså hämta de poster där någon av dessa 7 dagar återfinns emellan startdate och stopdate!
(jag tror att lyckades förklara som jag vill ha det)
ingen lätt uppgift men har nån ork att svara så lovar att skänka en riktigt stor slant till webforum-servern!!! ;)
fday = date - weekday(date,vbMonday) + 1
lday = fday + 6
query = "select * from t where #" & fday & "# between startdate and stopdate or #" & _
lday & "# between startdate and stopdate"
Tack för en knippe intressanta svar, har inte hunnit testa men LarsG´s svar ser ut att vara det jag är ute efter, ska genast dyka ner i koden, vi hörs!
Det funkar...nästan!
Jag får bara inte fram några poster, inga error dock.
Min kod är denna:
fday = date - weekday(date,vbMonday) + 1
lday = fday + 6
Sqlac = "SELECT Ac.Id AS Acid, Ac.Description AS Acdescription, "&_
"Ac.Userid AS Acuserid, Ac.Startdate AS Acstartdate, "&_
"Ac.Stopdate AS Acstopdate, Ar.Id AS Arid, "&_
"Ar.Areaname AS Arareaname, Ar.Areanumber AS Arareanumber, "&_
"Us.Username AS Ususername, Us.Id AS Usid "&_
"FROM Activitytbl Ac INNER JOIN Usertbl Us ON Ac.Userid = Us.Id "&_
"INNER JOIN Areatbl Ar ON Ac.Areaid = Ar.Id "&_
"WHERE '" & fday & "' between Ac.Startdate AND Ac.Stopdate OR "&_
"'" & lday & "' between Ac.Startdate AND Ac.Stopdate ;"
Set Rsac = Connac.Execute(Sqlac)
Jag använder sql-server och fälten är i datumformat, vad kan det vara?
Kan du testa ut frågan bit för bit?
Du kan först testa att bara göra select från tabellen Activity med villkoren på datum och sedan lägga till att du joinar mot en tabell usw.
AAAhhhhhh! Visst är det väl underbart när det funkar som man vill ha det (även fast man har fått hjälp på traven).
Det var en liten bagatell-miss från min sida bara, koden funkade naturligtvis från början.
(Jag börjar förstå att vissa bränner ut sig som programerare, det är verkligen svårt att slita sig, men men, man lever bara en gång och då kan man väl lika gärna programera ihjäl sig med ASP!)
Tack ännu en gång LarsG.(å @nders)
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e