webForumDet fria alternativet

Skapa variabel med namn som finns i array

ASP

7 svar · 1 560 visningar · startad av evilaid

Medlem sedan apr. 2009433 inlägg
Frågan#1

Hej

Aning kryptiskt rubrik kanske men tanker är följande..

jag har en array där varje variabel innehåller en liknande sträng.

btnProducton:Disabled

nu gör jag så att jag splitar varje bariabel till en ny array med
btnProduction
Disabled

så efter detta vill jag nu skapa en variabel som heter "btnProduction" och sätta värdet i den till "Disabled"..

Så kan jag på något sätt skapa en variabel med det namn som jag hämtar från en annan variabel??

Mvh

Medlem sedan jan. 2005953 inlägg

Edit: Ooops... fel programmeringsspråk :$

Medlem sedan juni 201161 inlägg

evilaid skrev:

Så kan jag på något sätt skapa en variabel med det namn som jag hämtar från en annan variabel??

Om jag fattar dig rätt vill du alltså vid run-time skapa nya variabler med namn utifrån din lista?

Då behöver du alltså något sätt att säga till vbscript.dll att utöka ditt scope med dessa och det tror jag inte finns. Nog för att det var länge sedan jag skrev ASP nu, men jag kan inte minnas att man kunde anropa skript-hosten direkt.

Eller menar du att du vill skapa nya HTML-taggar med ID:n utifrån din lista?

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Var skapar du variabler btnProduction ifrån?

Du kan ju skapa ett dictionary med namn och ett värde.

Du få nog förklara lite bättre på hur allt skall fungera.... du kan ju jobba med Eval och annat men det är en rätt dålig idé.

Medlem sedan juli 2003555 inlägg

Fråga #1: Varför?

(Sen kan vi diskutera lösningar, mest troligt så har du valt fel problem att lösa..)

Okey, ska försöka förklara lite bättre.. Det handlar vilka länkar ock knappar som ska vara tillgängliga på varje sida..
Varje sida har olika länkar och buttons m.m. Beroende på behörighet ska dessa aktiva eller disabled.. Jag vill skapa en funktion som skapar variabler för varje sida och sätter statusen för varje objekt..
Så övergrpande så funkar det så att beroende på användare så finns det en behörighetsnivå för varje sida som anges med 1=läsvehörighet, 2= ändra, 3= skapa nytt..
Jag vill för varje sida kunna anropa en funktion där jag skickar med namn på dom knappar som finns på aktuell sida!!

Medlem sedan juni 201161 inlägg

Det här är ju ett klassiskt designmönster, men jag fattar fortfarande inte var dina varabler kommer in i bilden.

Låt se nu, sidan innehåller ett antal klickbara objekt i form av HTML-taggar. Du vill läsa på dig en lista av behörigheter och sedan använda denna för att sätta objektens åtkomstattribut. Är det rätt så långt?

Precis, nu har jag vanliga klickbara länkar samt buttons m.m. och beroende på vilken behöriget användaren har för varje specifik sida så ska en del av dessa vara disabled...

Så användare kan för en viss sida ha läs, skriv eller ändra behörighet..
och då vill jag för varje sida i sidkoden ange de objekt som finns och vilken behörighet som gäller samt tillgänglighet..

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)