webForumDet fria alternativet

Granska textfiler mot internet?

ASP

1 svar · 471 visningar · startad av Kristianstad

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag vill bygga en applikation som granskar textfiler ifall delar av innehållet är plagierat på någon internetsajt.

Den ska kunna identifiera om exempelvis delar av ett stycke är snott ifrån en tidningsartikel på en hemsida.

Det finns ju ett företag, https://www.urkund.se , som erbjuder en sådan tjänst. Men vill bygga en egen - i privat syfte.

Har ni någon idé om hur det skulle gå till? Kan man göra körningar mot Google på något sätt?

Brukar normalt köra asp - därför jag lägger tråden här.

Kristoffer

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag kan annars tipsa om Copyscape. Bara för att vara säker prövade jag att söka efter ett inlägg på min blog som jag vet är syndikerat till andra ställen, och de ställena hittades.

Om du absolut måste bygga något eget är det nog en bra idé att söka efter meningar på 6-10 ord inom citationstecken. T ex bör denna tråd snart dyka upp här. Detta kan du dock nog i de flesta fall göra manuellt. Annars bör du nog använda Googles API, om du inte vill att de ska bli sura på dig.

Ett annat tips är TinEye som låter dig baklängessöka efter efter bilder. (Ladda upp en bild och se var den finns.) Förutom att deras index inte är komplett, och inte alltid helt färskt, så är det en väl fungerande tjänst.

341 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
152 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
186 ms — ändringar (db)