webForumDet fria alternativet

flera kolumner efter ett visst antal rader i DB

ASP

7 svar · 805 visningar · startad av WebbisNet

Medlem sedan feb. 20032 027 inlägg
Frågan#1

kan man med asp dela upp inläggen i 2 eller 3 kolumner när ett visst antal inlägg kommit in, ex efter 10 inlägg så visas 2 kolumner istället och 3 kolumner efter 20 inlägg
Databasen är MySQL

undrar även hur jag får detta att fungera
Replace(guestbook("name","å","å"))
Replace(guestbook("name","ä","&aouml;"))
Replace(guestbook("name","ö","ö"))

Medlem sedan mars 2004485 inlägg

Vad menar du, vad har det med databasen att göra? Vill du ha 1-3 kolumner med "inlägg" på din sida? Eller vad snackar du om?

om jag har ex 20 inlägg i databasen så vill jag ha 2 kolumner presenterade på sidan med 10 inlägg i varje kolumn

WebbisNet skrev:

om jag har ex 20 inlägg i databasen så vill jag ha 2 kolumner presenterade på sidan med 10 inlägg i varje kolumn

Hur vill du ha det när du har 100 inlägg i databasen?

Det har alltså inget med databasen att göra, där sparar du bara inläggen. Det är väll bara att skriva lite asp-kod så är det biff.

WebbisNet skrev:

undrar även hur jag får detta att fungera
Replace(guestbook("name","å","å"))
Replace(guestbook("name","ä","&aouml;"))
Replace(guestbook("name","ö","ö"))

Detta handlar om hur du kodat tecken på din sida och i databasen, om du kodat i ascii så måste man koda å, ä, ö, Å, Ä, Ö osv. Jag rekommenderar utf-8 så man slipper koda dem.

Vad gör detta?:
guestbook("name","å","å")

Om du kör en ersättning så ska du väll köra den på något och sedan ersätta något i den med något annat.

Kolla upp vilka argument REPLACE tar.

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Är det paging du är ute efter? förstå inte vad du är ute efter,

din replace är galen, sätt det till en variabel och kör en vanlig replace, du kan inte göra en replace på det sätt du försöker göra.

voigtann1 skrev:

Är det paging du är ute efter? förstå inte vad du är ute efter,

din replace är galen, sätt det till en variabel och kör en vanlig replace, du kan inte göra en replace på det sätt du försöker göra.

jag får Kl�vus när det ska stå Klåvus när jag kör med utf-8 , 8859-1 hjälper inte heller som charset

WebbisNet skrev:

jag får Kl�vus när det ska stå Klåvus när jag kör med utf-8 , 8859-1 hjälper inte heller som charset

För att det ska bli fint måste man ha samma överalt, i databasen, när du sparar textfiler, angivet i X/HTML dokumentet, (i serverinställningar - HTTP header.)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)