webForumDet fria alternativet

global.asa session end kontroll :)

ASP

3 svar · 553 visningar · startad av alioooop

Medlem sedan feb. 2008120 inlägg
Frågan#1

hej :)
har aldrig gjort något i asp och hittar inte riktigt den infon jag behöver för att kunna skriva detta själv så snälla hjälp mig :)

har en mysql databas där jag lagrar användarna på sidan :) i varje användare ska det finnas status där man kan vara online eller offline :)
nu äre så att jag vill låta sessions styra detta så om den skapar en session så ska status ändras till online och när sessionen antingen dödas eller dör ut efter en viss tid så ska status ändras till offline :)
har hittat detta:

<script language="vbscript" runat="server">

sub Session_OnStart
  'ASP-kod som körs när en session startar
end sub

sub Session_OnEnd
  'ASP-kod som körs när en session dör
end sub

</script>

men hittar inte hur jag ska logga in i databasen med användarnamn och lösen och ändra status där username = session(user).

snälla hjälp mig någon med att fylla i koden jag behöver :)

MVH Ali

Medlem sedan maj 200591 inlägg

Den metoden du beskriver är tyvärr ganska opålitlig, och funkar dåligt i praktiken.

En säkrare metod är att skriva det aktuella datumet och tidpunkten då användaren gör något (typ laddar en sida). Nästa gång användaren laddar en sida uppdaterar du tidpunkten. För att ta reda på alla som är inloggade så söker du på alla rader med tidpunkter som är nyare än exempelvis 15 minuter.

Medlem sedan feb. 2008120 inlägg

Baltiz skrev:

Den metoden du beskriver är tyvärr ganska opålitlig, och funkar dåligt i praktiken.

En säkrare metod är att skriva det aktuella datumet och tidpunkten då användaren gör något (typ laddar en sida). Nästa gång användaren laddar en sida uppdaterar du tidpunkten. För att ta reda på alla som är inloggade så söker du på alla rader med tidpunkter som är nyare än exempelvis 15 minuter.

hmm okej :) tack för att du sa det och tack för tipset på en lösning :)
men hur kollar man hur långt det är mellan två datum inklusive tider? tänkte man måste ju tänka på skottår osv :) haru någon färdig algoritm du kan dela med dig av? =)

Medlem sedan maj 200591 inlägg

Finns massor av olika funktioner för att jämföra datum, kolla mer på http://www.w3schools.com/SQl/sql_dates.asp

289 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
162 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)