Hej! det är så att jag har sparat datum som text och när man nu ändrar om så ändras ju alla datum till 0000-00-00 eller liknande. jag har även spart i text under 3 olika fält år, månad, dag. så även om jag ändrar format till dateTime så har jag kvar infon som behövs.
Frågan är nu om jag på något smart sätt, förmodligen göra en update fråga från dom andra tabellerna, men har fått tomt i huvudet hur den isåfall ska se ut och hur jag ser till att den uppdaterar så det fungerar till datetime.
Om jag förstår dig rätt har du en databas, innehållande en tabell med ett fält i formatet varchar som du vill konvertera till datum-format?
Lösning 1) Enklast utan utan programmering - Exportera databasen (vilken motor du nu använder) till ms-access som är rätt duktigt på att gissa datumformat. Ändra det aktuella fältet till "Datum/tid" i access och exportera tillbaks datanbasen.
Lösning 2) Skapa ett nytt fält i den befintliga databasen. Gör ett script som snurrar igenom alla poster i databasen, läser ditt varchar-fält och skriver tillbaks det (update) till det nya datumfältet. Är datat i ditt varchar-fält automatiskt genererat så att det alltid har samma format är ju detta enkelt.
Svårt att ge ett mer konkret svar när man inte vet förutsättningarna. Är databasen i grund och botten en access-databas är ju alternativ 1 allra enklast. Bara att plocka ner databasen lokalt och göra konverteringen.
Connect.Execute "UPDATE statte_saljare SET datumet2 = '" & RecSet("datum") & "' where id = " & RecSet("id")
Fnuttfel...
För det första bör datumet nog vara inneslutet av enkelfnuttar. För det andra bör nog id'et inte vara det. (Jag gissar att id är ett tal av något slag) Sen kan du utöver det behöva konvertera datumformatet. (Vet ej exakt hur MSSQL hanterar det)
ingen som sitter med en bra och smart lösning? det jag ska göra är andra uppdatera en kolumn med texten 2/2/2009 som är varchar så att det blir rätt typ i ett annat fält som ska vara Date och alltså inte text. och den ska visa 2009-02-02.
tack, lyckades klura ut det också... tack så mycket för hjälpen!!! vet du hur jag får så att sidan skriver ut som lcid =1053, men fungerar inte på detta webbhotel.
För om jag kör RecSet("datum") nu så skriver den fortfarande ut det som 2/22/2009 även fast det står 2009-02-22 i databasen med Date
Fast då måste man nog mata datumsträngen genom en ASP-funktion för att konvertera den. Vad den funktionen heter vet inte jag då jag inte är bekant med ASP.
Fast då måste man nog mata datumsträngen genom en ASP-funktion för att konvertera den. Vad den funktionen heter vet inte jag då jag inte är bekant med ASP.