BiasseMedlem sedan aug. 2003480 inlägg Har ett problem där jag tror en array kan hjälpa mig men jag vet inte hur det fungerar så behöver lite hjälp.
Plockar ut id med rätt kategori med en sql:
Set iD = Connect.Execute("SELECT topic_id FROM forum_topic WHERE topic_kat = "& katIdet &"")
variabel = ?
Kan man med hjälp av en array få fram en variabel som innehåller alla id till mina inlägg och jämföra i nästa sql? Den ska se om nya inlägg är gjorda.
nyVariabel = ?
Set iD2 = Connect.Execute("SELECT * FROM topic_last WHERE lastTopic = "& nyVariabel &" AND lastUser = "& userID &" AND lastKat = "& katIdet &"")
Du kan använda getRows i ditt Recordset, men det hjälper ändå inte direkt, eftersom du ändå måste ha en sträng in i din SQL fråga.
BiasseMedlem sedan aug. 2003480 inlägg På nått sätt måste jag loopa ut alla id på topic och sen jämföra dom med de som sparas varje gång man tittar på ett inlägg.
När jag är inne i en kategori är det inga problem att få fram ny bild om det finns nytt inlägg men när man står på indexsidan som visar alla kategorier blev det svårare.
Hur går man tillväga på bästa sätt?
rhdfMedlem sedan okt. 2007446 inlägg varför inte en subquery?
typ "SELECT yabba,dabba,doo FROM tblFlinta WHERE PostID IN (SELECT topic_id FROM forum_topic WHERE topic_kat = "& katIdet &"") AND nånting And nåntingannat"
BiasseMedlem sedan aug. 2003480 inlägg Detta blir en tråd för sqlforumet nu men........
... jag får inte till det. Har jag tex 4 topic i en kategori och går in och läser det översta så markerar den all alla är lästa. Den går inte igenom alla som jag vill.
När jag kontrollerar inlägg i en kategori är dom ju ut loopade och det räcker då med:
Set inlaggLast = Connect.Execute("SELECT * FROM topic_last WHERE lastTopic="& topic &" AND lastUser="& userID &"")
Men hur loppar man igenom allt när jag bara har loopat ut kategorierna? Provade en innerjoin sist men förstår inte hur jag ska gå vidare :q
En users id:
userID = Clng(Request.Cookies("userID"))
Kategorins id:
katIdet = Clng(kat("kat_id"))
Tabell där jag sparar info för kontrollen
topic_last:
lastTopic - besökt topic id
lastUser - en users id
lastKat - kategori id
Tabell där inläggen finns
forum_topic:
topic_id - inläggets id
"SELECT t.lastUser, t.lastKat
FROM topic_last t