Hur gör att användaren inte kan använda
Back knappen? på en sida.
Jag har en beställning sida. när man har etält kommer man till en resultatsida. Då vill jag inte att användaren kan använda Back knappen.
Det går ej med javascript, går det med asp?
23 svar · 715 visningar · startad av mats47
Hur gör att användaren inte kan använda
Back knappen? på en sida.
Jag har en beställning sida. när man har etält kommer man till en resultatsida. Då vill jag inte att användaren kan använda Back knappen.
Det går ej med javascript, går det med asp?
nej
hur gör man då?
annars kan ju användaren boka flera gånger. användaren får tex tio av en vara när han bara ska ha 1.
Du få ha någon typ av flagga eller liknande som säger att om ordern gå att beställa eller inte eller om ordern redan är beställd, då skall den inte läggas igen... jag vet inte alls hur du har skapat din kod, men du kan inte ha "hindra bakåt knapp", det är en webbläsare, javascript kan inte manipulera en webbläsare på det sätt, och asp generera kod från Servern och har inget med webbläsaren att göra.
helst så skulle jag vilja ha att sidan inte finns, när användaren gå tillbaka så
får den iställe för beställnings sida så får den finns ej sida gå till länk.
Sätt en session eller något då och ta död på sessionen när ordern är färdig, om man backa och sessionet inte finns så skall man inte kunna lägga ordern, man kan göra detta på hur många sätt som hellst.
Kolla vilken sida man kommer ifrån.
Om man kommer från "fel" sida så kan användaren skickas vidare till din 404-sida.
Funger ej
<script type="text/javascript">
if (document.referrer){
document.write("Du kom från sidan: " + document.referrer);
}
</script>
tex starta vid sida 1, går till sida 2 ,sparar formuläret och kommer till sida 3, från sida 3 går till baka så få jag fram sida 1 adress iställe för sida 3
Mer kod tack.
Jag skulle rekommendera ASP istället för javascript.
Jag skulle göra så här:
Låt oss säga att du har två sidor, checkout.asp samt checkoutOk.asp.
Till checkout kommer man till för att dubbelkolla sin varukorg och där finns en knapp "Skicka order". Besökaren klickar på knappen, beställningen skickas och besökaren kommer till checkoutOk.asp.
Här raderas varukorgen och ett meddelande skrivs ut till besökaren som tackar för dennes order.
Besökaren klickar bakåt och kommer åter till checkout.asp, men nu är varukorgen tom och du redirectar besökaren till emptyBasket.asp alt. till startsidan alt. skriver ut meddelande till besökaren om att varukorgen är tom. Simpelt! :)
Ändra giltighetstiden för sidan, kommer inte ihåg hur man gör i ASP men det är säkert många här som vet.
googlade lite snabbt och hittade
Response.Expires = 600
Response.Expiresabsolute = Now() - 1
Response.AddHeader "pragma","no-cache"
Response.AddHeader "cache-control","private"
Response.CacheControl = "no-cache"
Som jag skrev innan, ASP är inte min starka sida så jag kan inte garantera att koden fungera, hittade den via google men den ska säkert hjälpa till lite på vägen.
hur raderar jag varukorgen. Jag har en val sida där kunden väljer vilka varor och antal. kunden kommer till varukorgen med request.form.
kunden ok varorna och allt sparas i sql databasen och användaren kommer till checkout.asp.
hur kan jag radera innehållet i request.form?
kan jag skappa ett kockis eller session på checkout. med info bestält ja och få fram den info när kunden går tillbaka ett steg.
Det är extremt svårt att säga vad du skall göra när ingen förutom du vet hur din butik fungera, du har inte gett någon typ av kod eller direkt förklaring hur ditt utchecknings flöde faktiskt fungera.
Du kan säket skapa en cookie eller session och bygga in någon logik för det.
sida 1
kunden har varor att välja. informationen skickas med form till sida2
sida2 kunden ser vad han har valt med requst.form. han kan godkänna eller gå till baka till sidan 1
på sidan 3 spara informaionen på sql och hamnar på sidan 4
Har du någon varukorg, kan kunden beställa mer än en produkt?
Vad är sidan 3? är ordern färdig där då eller?
fick sessionen att fungera, men bara om man uppdatera sidan när man "går tillbaka ett steg"
Kan man göra att sidan uppderas när man "går tillbaka ett steg"
sidan 3 är bara en spara sidan. kunden ser ej den sidan. på sidan 2 så får man fram alla varor kunden har valt.
<body bgcolor="#f4edd6" onLoad="window.location.reload()">
så reload den sidan men den går i en loop då. hur får jag den bara rello en gång.