webForumDet fria alternativet

ÅÄÖ problem

ASP

5 svar · 573 visningar · startad av leniz

Medlem sedan aug. 2001676 inlägg
Frågan#1

Hej!
Jag har en annonsör på min annonssida vars åäö visas konstigt, så här ser det ut:
5 bäddar på nedre plan och två på ett sovloft. Alla bekvämligheter såsom dusch,micro,spis och kyl- och frys.
Alla andra annonsörers åäö visas normalt. Har testat med både utf8 och iso-8859-1 men det blir ingen skillnad. I den fasta texten jag har som visas i alla annonser där åäö förekommer så ser texten normal ut även i hennes annons så det måste vara något konstigt med just hennes text. Är det något jag kan göra åt det så att det visas normalt?
Mvh Lena

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Nu vet vi ju inte hur du har den där texten. Som html eller i en databas, som en include eller skriven in i en sida, etc.

Men om du kan skapa ett helt nytt dokument, skriva om texten, och spara ner (förslagsvis som utf-8) så borde det ordna sig. Skälet: Inte nog med att html-sidor ska ha rätt character set i head. Informationen ska även sparas ner i filens metadata som vi männschor inte ser, men som bl.a. webbläsare känner av.

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

har du sparat dokuemntet i UTF-8, har du rätt doctype på UTF-8, har du lagt in:

<%@codepage=65001%>

om du kör UTF-8, på de andra annonser, kör du någon Server.HTMLEncode() på texten?

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg

Danne V skrev:

Informationen ska även sparas ner i filens metadata som vi männschor inte ser, men som bl.a. webbläsare känner av.

Hmmmmm... :e
Det behövs en http-header som anger charset, tex:

Response.AddHeader "Content-type", "text/html; charset=utf-8"

Komplettera sen med voigtann1:s kod, längst upp i varje asp-fil.

Sen måste såklart själva datat/texten vara kodat som utf-8 så att det stämmer.
Se till så du väljer rätt teckenkodning när du sparar filerna.

Medlem sedan aug. 2001676 inlägg

Jag försökte med det där och codepage igår men fick felmeddelande då, minns inte vad det var exakt men tolkade felmeddelandet som att det inte fanns stöd för det där codepage. Sen gick kunden in i sin annons från en annan dator och då var det inget problem med åäö för henne längre.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Troxy skrev:

Hmmmmm... :e
Det behövs en http-header som anger charset, tex:

Response.AddHeader "Content-type", "text/html; charset=utf-8"

Duh... såg inte att det var .aspforumet.... :r

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)