Jag har en databas där jag ska spara värden ifrån ett formulär. Vissa formulärfält har samma namn och kommer sparas som flera svar till ett fält i databasen och dessa separeras med , i databasen.
Kan man ändra detta så att det separerar med ; istället? Man ska även kunna skriva tecknet , i dessa fälten som ett textstycke. Om de tinte går har någon tips på hur man löser detta på annat sätt?
Kanske jag skriver i fel forum men isåfall får ni flytta tråden.
hmm
om man postar ett form med säg 10 textboxar som alla heter txtHoppla så kommer väl
request.form("hoppla") ge en array/kommaseparerad sträng
földaktligen borde det gå att loopa igenom den
och sen bygga om den till en semikolonseparerad sträng som man sen sparar
Dim result : result=""
Dim formField:formField=""
for i=1 to Request.Form("Test").count
formField=Request.Form("Test").Item(i)
If len(formField)>0 Then
result=result&Request.Form("Test").Item(i)&";"
End If
next
Response.Write(result)
annars kan du väl döpa dina fält till svar1-svar10
och sen bygga ihop dem i en loop
Alternativet är väl att spara varje "svar" som en egen post i en egen tabell, känns mer databasmässigt rätt på nåt sätt
Om du har en kodsnutt som lägger in , mellan varje svar så borde det ju inte vara några konstigheter att ändra detta till ett ; istället. Borde ju bara vara att leta upp , i koden och ändra det.
Visa lite kod så blir det lättare att hjälpa till.
@quid:
jag misstänker att hon har tex 5 textrutor med samma namn med request.form(namnet) så får man automagiskt ett komma mellan fälten, därav min kod som gör mer eller mindre det du sa. Dvs går igenom varje fält i reguest.form(namnet) och hanterar skiljetecknet själv )+ en koll så att tomma fält inte tas med)
Tackar för alla svar. Ja, jag har flera inputrutor med samma namn så det var därför jag ville ha hjälp med detta.
Och jag testar olika sätt att spara detta smidigast till databasen. Får se hur jag gör det bara..
Smidigaste sättet att spara TILL databasen är inte alltid samma sak som att man lagrar datan på ett smidigt sätt;)
så för att lagra data på ett databasmässigt korrekt sätt så får man oftast stå ut med att ha flera inserts (såvida man inte kan lösa det snyggt med en stored procedure)
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e