Frågan 17 feb. 2009 18:49 #1 när jag inte har loopen så visas sidan, när jag lägger in den så syns inte sidan....förstår inte varför
<%set blogg=ObjConn.Execute("SELECT * from tblBlogg order by ID DESC")
[B]If blogg.eof then
do until blogg.eof[/B]%>
<table width="600" style="border-style: solid; border-width:1px;" bgcolor="silver">
<tr>
<td style="font-face: Arial; font-color:gold; font-weight: bold;">
Skriven <%=right(blogg("bloggDate"),8)%> kl <%=left(blogg("bloggTime"),5)%> av <%=blogg("bloggForfattare")%>
</td>
</tr>
<tr>
<td><%=blogg("bloggInlagg")%></td>
</tr>
<tr>
<td>
<span style="font-face: Arial; font-color:gold; font-weight: bold;">
Kommentar till bloggen<br>
</span>
<i>
<%set reply=ObjConn.Execute("SELECT tblBlogg.id,tblBloggReply.id,tblBloggReply.comment,tblBloggReply.alias "& _
"FROM tblBlogg INNER JOIN tblBloggReply ON tblBlogg.id = tblBloggReply.id")
if not reply.eof then
response.write "<table>"
do until reply.eof
response.write "<tr><td width=""120"">"
response.write ""& reply("alias") &": "
response.write "</td><td>"
response.write reply("comment")
response.write "</td></tr>"
reply.movenext: loop
response.write "</table>"
else
response.write "Inga kommentarer"
end if
%>
</i>
</td>
</tr>
</table>
<%[B]blogg.MoveNext: Loop[/B]
End If%>
P Peter S Medlem sedan dec. 2002 5 483 inlägg Tag bort if-satsen. I den kollar du om tblBlogg är tom, och är den det så vill du loopa ut innehållet.
blir det inte felmeddelande då om tabellen töms
en annan fråga är hur man infogar en bild i bloggen, nu har jag bara en textarea som man bara skriver text i men även bilder ska kunna läggas in
P Peter S Medlem sedan dec. 2002 5 483 inlägg Nej, loopen körs bara om recordsetet inte är tomt.
Men om recordsetet är tomt, och du vill visa ett meddelande om det, kan du skriva så här:
if blogg.eof then
response.write "tomt!"
else
do until blogg.eof
...
loop
end if
ok, vet du hur jag löser problemet med följdfrågan jag skrev in lite sent :-)
om du kan hjälpa :-)
P Peter S Medlem sedan dec. 2002 5 483 inlägg Man skall alltså kunna ladda upp bilder samtidigt som man kommenterar bloggen? Då skulle jag lägga till ett fält i reply-tabellen där sökvägen till den uppladdade bilden sparas. Skapa en särskild uppladdningsmapp på servern dit bilderna hamnar och se till att ändra filnamnet på de uppladdade bilderna (så att inte filer med samma namn skriver över varandra) innan du sparar dem. (Använd t.ex. en tidsstämpel som filnamn.)
Det finns mängder med uppladdningskomponenter att välja bland - det är bara att söka. Det går även att fixa utan någon komponent (jag tror det finns någon sådan postad här på wF).
det ska vara när man skriver bloggen som man ska kunna lägga in bilden, komponent har jag redan på webhotellet, asp upload och asp jpeg