webForumDet fria alternativet

MS sql 2005: varChar(max): Försöker hämta data från ett varChar(max).

ASP

3 svar · 559 visningar · startad av Mattias Nordin

Medlem sedan dec. 20051 056 inlägg
Frågan#1

Hej, jag försöker lagra websidor in ett fält i en databas. Sidorna kan bli långa och därför har jag valt datatypen varChar(max) i databasen. När jag försöker hämta ut data som ligger i det fältet så fungerar det inte:

sql = "SELECT page_url, created_date, page_full_source FROM T_page WHERE page_id = " &iPageId 
response.write "<hr>117: " &sql  &"<hr>"
set rsPage = objCon.execute(sql)
%>
<li> <%=rsPage("page_url")%>
<li> <%=rsPage("created_date")%>
<li> "<%=rsPage("page_full_source")%>"

Output...

http://google.se/
2008-11-16 12:13:00
""

Byter jag datatyp till varChar(5000) så fungerar koden ovan. Vad gör jag för fel? Visst måste det gå att hämta fler än 8000 tecken?

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg

Vad använder du för Provider, dvs. hur ser din ConnectionString ut?

Många kör med "Driver={SQL Server}" och då används MSDASQL (OLE DB Provider for ODBC) tillsammans med någon gammal ODBC-driver, det är inte att föredra.
SQL Server 2005 introducerar nya "max-typer": varchar(max), char(max) mfl. och jag tror inte ODBC fixar detta.

Eftersom ADO i grunden faktiskt jobbar med just OLEDB så rekommenderar jag att köra den nya OLEDB-providern SQL Server Native Client som skeppas med SQL 2005 och nyare.
Här är en ConnectionString med SQL-login för SQL Server 2005 som jag har kört ett tag, funkar perfekt med varchar(max):

Provider=SQLNCLI;Network Address=[B]server[/B];Initial Catalog=[B]databas[/B];User ID=[B]användare[/B];Password=[B]lösenord[/B];Connect Timeout=10;DataTypeCompatibility=80;Current Language=Svenska;

Min connection string ser ut så här:

ObjCon.ConnectionString = "Driver={SQL Native Client}; Server=matlab\sqlexpress; Database=seo; Uid=sys_sql;Pwd=hemligt;"

Bekräftar härmed att proxy verkar ha rätt. Ändrar jag driver till provider=sqlncli så fungerar det .

Tack för din expertese (hmm stavas det så?) :)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)