Tänkte höra om det är någon som har något bra förslag på hur man kan lösa följande problem:
Håller på att bygga upp ett system med ett stort antal användare, ett system som håller koll på tidrapporter m.m. Nu vill vi att det ska gå ut ett automatiskt mail till alla användarna som en påminnelse att fylla i sin tidrapport... dock har jag inte hittat något bra sätt att göra detta på. Spelar ingen roll om det är i ASP eller ASP.net kod, bara det går att lösa.
Plattformen är IIS, MS Websrv 03.
Om användarna ligger i sql server så kan göra en schemaläggare där som drar iväg mailen.
Annars är det en snurra som gäller, dvs. ex. en windows service som kollar databasen med ett intervall. Denna service bör ligga på en dator/server som alltid är på!
Låter bra, all databas info ska över till SQL vid ett senare tillfälle dock är det inte i SQL för nu, har du något tips på någon sida/guide så att jag kan hitta info om hur man lägger upp någon service som kollar databasen och skickar i väg ett mail?
Är det eran egna webserver?
Skulle du få installera en windows service på den eller på annan dator i nätverket?
Varför jag frågar är för att då kan du hämta användarna direkt ifrån databasen.
Om du installerar servicen på extern server så måste du hämta användarna via ex. en webservice och då blir det lite mer jobb!
Det är vår egen webbserver, så det lutar åt att tanka hem windows service då =)
Tack för hjälpen, ska testa och sen återkommer jag hur jag löste det...