webForumDet fria alternativet

DBF/FPT/CDX databasar och connection

ASP

8 svar · 873 visningar · startad av Snakes

Medlem sedan okt. 2004392 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag är inte riktigt säker att jag använder rätt forum, denna fråga gäller Visual Foxpro databasar, ODBC datakällor och ASP connectionstring.

Jag har 6 filer som är två olika databasar.
data1.dbf, data2.fpt, data2.cdx
data2.dbf, data2.fpt, data2.cdx

Har även en databas utan fpt fil:
data3.dbf, data3.cdx

Dessa filer fungerar som tre databasar om man öppnar dem med ett program som DBF Manager.

Men jag lyckas inte ansluta till dem med en vanlig dBASE (dbf) anslutning.

Jag vet inte om jag saknar någon drivrutin till ODBC:en eller om jag har använt fel connectionstring.

Jag använder detta nu:
"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Path & ";Extended Properties=""DBASE IV;"";"
Och
SQL = "SELECT * FROM dataX.dbf"

Det fungerar med data3 som inte har en fpt fil, testar jag med data1 och data2 så fungerar den inte, den säger att den inte känner igen databasen.

Jag har även testat med denna:
"Driver=Microsoft Visual Foxpro Driver;UID=;SourceType=DBC;SourceDB=" & Path & "\dataX.dbf"

Får felmeddelande: [Microsoft][ODBC Driver Manager] Drivrutinen stöder inte denna funktionen

Är det någon som har ett förslag?
All hjälp är väldigt uppskattad!

EDIT: DBF, FPT, CDX är väl FoxPro databasar eller är det något jag har missat? Kan man använda dem med ASP på ett annat sätt?

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Ladda ned antingen ODBC eller OLE för Foxpro och använd dem så kommer det fungera bättre.

Så får du ändra din SQL sats till:

SELECT * FROM tabellen

/r
Anslutningssträngen för FoxPro hittar du här: http://www.connectionstrings.com/?carrier=visualfoxpro

Tack för ditt svar.

Jag borde kanske ha sagt det tidigare, jag har försökt lösa det här de senase 13 timmar. Testat en hel del. Jag har testat alla connection strings i connectionstrings.com!

Jag hittar inte rätt ODBC för Foxpro eller så använder jag fel connection string med fel drivrutin. (Länk skulle vara perfekt, dock en länk som du vet fungerar.)

Vad exakt är tabellen? Är det filens namn utan filändelse eller vilken tabell pratar du om?

Tacksam för svar.

OLE Driver Foxpro:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=e1a87d8f-2d58-491f-a0fa-95a3289c5fd4&DisplayLang=en

Ja tabellen är filens namn utan filändelsen.

/r
.dbf kan även vara DBASE filer

/r2
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=13354&highlight=foxpro

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers fel '80004005'

[Microsoft][ODBC Driver Manager] Drivrutinen stöder inte denna funktionen

/default4.asp, rad 3

Kod:
<%
Set Conn = CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "Driver={Microsoft Visual FoxPro Driver};SourceType=DBF;SourceDB=" & Path & ";Exclusive=No; Collate=Machine;NULL=NO;DELETED=NO;BACKGROUNDFETCH=NO;" // rad 3
%>

Notera: Jag hade redan installerat den filen från microsoft. Trots det testade jag på en helt ny dator och installerade IIS 7 och den filen, funkar fortfarande inte, exakt samma fel.

Jag skulle uppskatta om du testar innan du skickar, på så sätt får jag reda på om det är fel på mitt system.

EDIT: dBASE filer har jag också, det funkar utmärkt. Men på dessa filer (med fpt och cdx) så säger den att den inte känner igen databastypen (då jag använder dBASE connection).

'80004005'

Tyder på att rättigheter saknas på katalogen som databasen ligger i.

/r

Denna använde jag mig av när jag höll på med foxprofiler. Den fungerade för mig iaf.

Provider=vfpoledb.1;Data Source=C:\MyDataDirectory\;Collating Sequence=general;

Och försök använda kod taggarna när du postar kod. ;)

ADODB.Connection fel '800a0e7a'

Det gick inte att hitta den angivna providern. Den kanske inte är ordentligt installerad.

/default4.asp, rad 3

Då jag testar connection string som du har skrivit i de andra forum inlägget:

"Provider=vfpoledb.1;Data Source=C:\databaskatalogen\;Collating Sequence=general"

EDIT: Ska kolla upp rättigheterna, ansluter via windows aut. har inaktiverat IWAM.

Allt ligger i samma domän och jag har satt fulla rättigheter till den mappen till alla domän medlemmar.

Precis som felet anger med andra ord då ;)
Prova installera den igen..

Hahaha, måste börja lyssna på det där! Tack!!

Men felet i det hela var att programmet som installerade inte hade fulla rättigheter och kunde inte installera korrekt, men trots det sa den att allt är okej och att installationen lyckades.

Jag använde "kör som administratör" på installationsfilen, då funkade det.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)