KrikoMedlem sedan dec. 2006283 inlägg
Hmmm. Skulle behöva bolla lite idéer.
Har planer på att (då jag är musikproducent) spela musik på min hemsida.
Detta kommer orsaka att musiken bryts varje gång man klickar på en länk, postar ett formulär etc...
Nu kan man kanske tänka att det bara är att bygga upp sidan med frames, men det alternativet finns inte på min karta.
Nu har jag tänkt en del och kommit fram till att det enda raka måste vara att hämta och skicka data med hjälp av XMLHttpRequest, JavaScript och innerHTML.
Vad tror ni? Är detta genomförbart?
Självklart är det genomförbart, men kommer det blir helt galet mycket jobb?
Kommer det fungera i de flesta webbläsare?
Feedback tas emot med öppen famn!
Fredde MannenMedlem sedan nov. 20013 498 inlägg
Ja, så klart man kan använda sig av XMLHttpRequest, JavaScript och innerHTML, det blir Ajax-lösningar. :) Men om du kan överväga alternativet att öppna musikspelaren i en popup.. istället för frames.. så är det ju ett tänkbart alternativ, så vida nu inte spelaren skall vara inbakad i designen.
Ett tredje alternativ är att göra designen av sidan i Flash.
Hade tänkt försöka baka in spelaren i designen, men en popup är inte helt tokigt faktiskt.
Flash har jag nog inte tillräckliga kunskaper i för att göra en hel webbplats.
Själva designen och navigeringen är nog inga problem, men actionscript, där tappar du mig :P
Ska överväga popup, men faktum är att det nog vore bra träning att köra ajax då jag inte pillat så mycket med det tidigare mer än några enstaka experiment. :)
TroxyMedlem sedan mars 20041 508 inlägg
Gamla hederliga frames är bästa lösningen i detta fall.
Att använda JavaScript för alla länkar överallt blir mycket otillgängligt.
Gör två frames: en osynlig som spelar musik och en som täcker hela fönstret där hemsidan visas.
Troxy: Njae, det är jag inte riktigt med på. Vill att man ska ha en spellista med låtar att bläddra bland samt kontroller för start, stopp och pause etc... Dvs, en embedded media player eller något liknande.
CheguelinMedlem sedan juli 2003351 inlägg
Hört talas om popupblockerare? Folk stör sig på sådant så öppna inte spelaren i något nytt fönster. Känns fulhack att använda frames och det blir ju dessutom dåligt. Kör på med din första plan. Ett tips är att låta besökaren starta musiken själv, alltså, spela inte upp musiken automatiskt. Det är nästan lika störigt som en massa fönster som öppnas hela tiden.
Chequelin: Ja, det var tanken, ej autostart, men en tydlig med insmältande spelare. Ska se om det går att fulhaxxa det så man kan göra egna kontroller med köra typ wmp.
Okej. Nu är stora delar av navigationen i AJAX. Hur mycket strul kommer det bli med inkompatibla webbläsare nu? Hahaha! :D
Den här koden använder jag:
var req = new XMLHttpRequest();
if (req) {
req.onreadystatechange = function() {
if (req.readyState == 4 && (req.status == 200 || req.status == 304)) {
document.getElementById(lmnt).innerHTML=req.responseText;
}
};
req.open('GET', rsrc + '.asp');
req.send(null);
}