webForumDet fria alternativet

Komponent för Word

ASP

4 svar · 469 visningar · startad av Fredde Mannen

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg
Frågan#1

Känner ni till någon komponent som man kan köpa som man ex. kan använda för att anropa en word-mall där man har lagt in specialtecken som sedan ersätts med data, eller liknande tillvägagångssätt?

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Inte för att jag vet om det finns till .ASP men om du kanske är på väg mot .NET så kan du använda dig av PIA (Programmable Interface Assembly) för Office 2003.

Sitter själv just nu och lär mig den delen för att göra specialanpassade utskrifter.

Har du googlat efter någon komponent till .ASP ?

Jo, jag har googlat... har dock inte hittat någon.. Jo ett exempel som var för word 97 :e ..

Grejjen är att systemet jag arbetar med är skrivet i .ASP, nåja man skulle väl iofs kunna skriva en komponent i VB 6 och nyttja ett nyare Microsoft Word Object Library, kanske?

Btw. kan man använda komponenter skriva i .NET i .ASP?

En undran till PIA för Office 2003, betyder det att man måste ha Word installerat på servern sen när man publicerar sidan?

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg

Det finns alla möjliga interface för att styra Office-program.
Bland annat finns det ett gäng OLE-kompontenter som medföljer Microsoft Office.
OLE är besläktat med gamla hederliga COM och fungerar typ överallt, bla. VBScript med klassisk ASP.
Jag känner inte till licensen för dessa komponenter eller om det kräver att man installerar hela Office-paketet.

Med Word-komponenten borde du kunna göra med mesta:

Set objWord = Server.CreateObject("Word.Application")

Hoppas du klarar dig med den något luddiga dokumentationen.

Lycka till :bire

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)