Frames kan ju skapa en del problem på en sajt, med sökning o sånt. och det finns ju alternativ, och jag har för mig att asp är ett sånt alternativ? jag kan ingenting om asp så om jag har fel flytta gärna tråden dit den ska!
med frames kan man ju till exempel ha en meny övers på sidan och kunna scrolla ner och fortfarande ha kvar menyn överst i fönstret. går detta att göra på något annat sätt?
om jag har fel: vad används isåfall asp till? försöker lära mig mer än html :P
ASP är att servern generera ut HTML innehållet dynamiskt på en sida. Alla sidor är html som finns på nätet, hur dom genereras ut variera. ASP kan du använda dig av Server.Execute eller include för att inkludera html kod/asp kod(html kod som är dynamisk). Så du kan ha en meny i en fil och "klistra" in den med inklude / server.Execute.
med frames kan man ju till exempel ha en meny övers på sidan och kunna scrolla ner och fortfarande ha kvar menyn överst i fönstret. går detta att göra på något annat sätt?
Ja det går det, med css. Då kan du använda dig av position:static och åstadkomma de effekterna utan att använda jobbiga frames. position:static fungerar dock inte i InternetExplorer 6 och tidigare, men det finns metoder som löser det.
Kolla på: http://www.456bereastreet.com/lab/cssframes/
hur man kan göra det med css. ASP är något helt annat.
jo det där funkade ju bra.. men om jag ska ha en meny i den övre framen måste jag ju göra den på varje sida jag har, med vanliga frames kan man ju ha en sida med menyn som alltid är i menyframen. eller går det att göra ändå?
jo det där funkade ju bra.. men om jag ska ha en meny i den övre framen måste jag ju göra den på varje sida jag har, med vanliga frames kan man ju ha en sida med menyn som alltid är i menyframen. eller går det att göra ändå?
Eftersom menyn ska vara på alla sidor är det klart du måste lägga in den där. om du vill göra det lättare för dig kan du använda asp/php och inkludera en fil men menyn där du vill ha den. I asp gör du så här:
<!-- #include file="sökväg_till_menyn.asp" -->
853 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2