webForumDet fria alternativet

SQL sats problem

3 svar · 547 visningar · startad av nilssoneric83

nilssoneric83Medlem sedan maj 20083 inlägg

Hejsan

Detta är sql satsen jag försöker köra:

strSQL = "SELECT agare.namn, agare.email, spel.spel FROM spel INNER JOIN (agare INNER JOIN agarespel ON agare.ID = agarespel.agareid) ON spel.ID = agarespel.spelid WHERE spel.spel='" & val "'"

val är en variabel som är satt till:

val = Request.QueryString("ID")

Felet jag får är:
Error Type:
Microsoft VBScript compilation (0x800A0401)
Expected end of statement

strSQL = "SELECT agare.namn, agare.email, spel.spel FROM spel INNER JOIN (agare INNER JOIN agarespel ON agare.ID = agarespel.agareid) ON spel.ID = agarespel.spelid WHERE spel.spel='" & val "'"
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------^

Om jag daremot sätter ett fixerat värde så funkar koden fint:

strSQL = "SELECT agare.namn, agare.email, spel.spel FROM spel INNER JOIN (agare INNER JOIN agarespel ON agare.ID = agarespel.agareid) ON spel.ID = agarespel.spelid WHERE spel.spel='exempel'"

Vad behöver jag göra för att få värdet i min variabel att funka med min sql sats?

Tack på förhand

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Du försöker slänga in en sträng utan att använda &:

strSQL = "SELECT agare.namn, agare.email, spel.spel FROM spel INNER JOIN (agare INNER JOIN agarespel ON agare.ID = agarespel.agareid) ON spel.ID = agarespel.spelid WHERE spel.spel='" & val [b][blue]&[/blue][/b] "'"

Du bör även kolla upp sql Injection på din SQL fråga (sök på forumet).

nilssoneric83Medlem sedan maj 20083 inlägg

Tackar för det voigtann1
Fungerar kanon nu.

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Sätt tråden som löst.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
127 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)