Ska jag posta i javascript eller ASP det är ju frågan men chansar på denna avdelningen.
Jag vill att det ska komma upp ett java script alert i fall request.form är din@epost.com.
<%
if request.form("epost") = "din@epost.com" then
response.redirect "../default.asp"
response.write "<onLoad="alert("Ej en giltig epost!")">
else
%>
Du får använda dig av
<body onload="...">
Annars får du använda dig av (t.ex. längst ner på sidan):
<script type="text/javascript">
window.onload = function(){ alert("fel"); };
</script>
Kan man inte göra så här istället.
Jag har en kod som kollar om det är en giltig epost adress, borde jag inte kunna göra så ifall den angivna epost adressen är din@epost.com så kommer samma meddelande upp som visas om man inte angivit en giltig epost?
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
function checkepost(myForm) {
if (/^\w+([\.-]?\w+)*@\w+([\.-]?\w+)*(\.\w{2,3})+$/.test(myForm.epost.value)){
return (true)
}
alert("Du har angivit en ogiltig epostadress. Kontrollera den angivna adressen!")
return (false)
}
</script>
Akerlundh skrev:
Jag har en kod som kollar om det är en giltig epost adress, borde jag inte kunna göra så ifall den angivna epost adressen är din@epost.com så kommer samma meddelande upp som visas om man inte angivit en giltig epost?
Vet inte om jag är trött eller vad det beror på, men jag förstår inte alls vad du menar med posten ovan?!
- Vad vill du åstadkomma?
- Hur vill du visa det för besökaren?
Den koden jag har ovan den kollar så att man fyllt i en giltig adress i e-post formuläret.
Men jag vill även göra så att man ej kan ange adressen din@epost.com efter som det är ett värde som står där helatiden. Då är det lätt att folk bara trycker på Prenumerera och så ligger e-post adressen din@epost.com i databasen.
Aha då är jag med.
<script language="javascript">
if (/^\w+([\.-]?\w+)*@\w+([\.-]?\w+)*(\.\w{2,3})+$/.test(myForm.epost.value)){
return (true);
}else if(myForm.epost.value == "din@epost.com"){
alert("Ange en Epostadress\n");
return false;
}
alert("Du har angivit en ogiltig epostadress. Kontrollera den angivna adressen!")
return (false);
}
</script>
Moderator; Eftersom den här tråden uteslutande handlat om Javascript, bör den kanske flyttas dit?
oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg Varför inte bara så här?
<%
if request.form("epost") = "din@epost.com" then
%>
<script>
<!--
alert('Du har angett en felaktig e-postadress!');
-->
</script>
<%
Else
End If
%>
Absolut inte lika snyggt, men det funkar :)
oskars: Varför gör en ASP postning som ändå ska visa en alert(som är javascript specifikt). Då kan man lika väl göra kontrollen i Javascript direkt innan postningen. Och "else" i din If fråga behövs ju inte ;). Självklart skall även JS kontrollen finnas som ASP kod också för dom som inte har javascript aktiverad.
Fast MickeA.com: tänker du inte lite fel där? din@epost.com kommer ju träffa din första "if" den kommer aldrig gå in på else if satsen.
<script language="javascript">
if(myForm.epost.value == "din@epost.com"){
alert("Ange en Epostadress\n");
return false;
}
else if (/^\w+([\.-]?\w+)*@\w+([\.-]?\w+)*(\.\w{2,3})+$/.test(myForm.epost.value)){
return (true);
}
return (false);
}
</script>
voigtann1 skrev:
Fast MickeA.com: tänker du inte lite fel där? din@epost.com kommer ju träffa din första "if" den kommer aldrig gå in på else if satsen.
Ja, givetvis är det så, men tänk på att jag skrev inlägget 08:23, det är sjukt tidigt :)
Akerlundh: Min kod är fel, Voigann1's är den du ska använda dig av. Men, jag hade nog istället valt att validera detta med VBS, för att även "täcka" upp för dom med javascript inaktiverat.