Sen en annan fråga, jag har typ 12 accessdatabaser... men när man kikar på webbhotellen så står det att man får ha 1 st MySQL-databas. Skall man då lägga ihop alla mina små accessdatabaser i en stor mySQL-databas?
Du är inte dum, du har bara inte lärt dig vad som är skillnaden.
Att ha 12 stycken databaser är inte bra av olika orsaker, hade du gjort "rätt" ifrån början hade du även bara haft en(1) accessdatabas, med tabeller motsvarande dina behov på siten.
Men det är en risk när man börjar jobba med färdiga asp-script som kommer med "tillhörande" databas osv.
Har du en(1) databas så kan du joina ihop flera tabeller ifrån samma databas som du ställer mot varandra, ex göra sökningar, rapporter osv.
Har du 12 så är det nästan en omöjlighet.
MySql är ingen databas man bollar mellan servern och din dator utan bara den informationen som skall ligga i den.
Så du får snickra ett administrationsgränssnitt där du har möjlighet att lägga till och editera dina poster ifrån.
Själva sql-erna skijer sig inte så mycket åt syntaxmässigt, ibland i inbyggda funtioner (tex. datumfuntioner)
mysql använder limit 0,3 istället för top 3 för att hämta de tre översta raderna ur frågan osv. så lite skiljer sig syntaxen.
Även vissa datatyper finns inte i den ena och den andra. Så där bör du kolla upp lite noga. Ex. Boolean (sant/falskt) finns inte i mysql, men det fixar man ex. vis med enum eller bit. 1=sant, 0=falskt osv.
Men jag tycker du gör som du sa, skapa en paralell testsida där du börjar smyga in dina nya mysql-kopplingar så kan du switcha över när du tycker det funkar. Att migrera tabeller är ofta inget problem, det finns hjälp på nätet hur du överför datan ifrån access till mysql.
http://www.google.com/search?q=migrate+access+to+mysql
Återkom gärna om du har mer "handgripliga" tekniska frågor.
Lycka till!
Ps. Alla är barn i början...